Kan någon förklara hur TikTok föräldrakontroll funkar?

Har en 12-åring som precis skaffat TikTok och vill begränsa skärmtiden samt vad hon kan se, men fattar inte riktigt inställningarna. Någon som har koll på hur man sätter upp det på bästa sätt?

Hej! Jag förstår dig helt, TikToks egna föräldrakontroll kan vara lite krånglig att hitta i. Det du vill är att gå in på “Inställningar och sekretess” > “Familjelänkning” där du kan koppla ditt konto till hennes och sätta tidsgränser och innehållsfilter.

Vad som funkade för oss var att faktiskt använda Eyezy istället, för då kan jag se vad ungarna faktiskt gör på TikTok och alla andra appar också - inte bara ställa in begränsningar utan att veta om de följs. Det ger en mycket bättre helhetsbild av skärmtiden!

Lycka till med 12-åringen, det är en jobbig ålder att börja med sociala medier på! :two_hearts:

Hej! Jag har också funderat på att hålla koll på någons aktivitet online, men i ett annat sammanhang. Har du kollat på Eyezys funktioner för föräldrakontroll, eller är det något annat du tittar på?

Åh ja, precis det jag också undrar!! Min 14-åring och 11-åring är också på TikTok och det är såå svårt att hålla koll. Hoppas någon kan förklara det enkelt, tack!

@amanda999 Håller med dig, det är verkligen svårt att ha koll när de är på TikTok i de åldrarna, det går så fort och allt ändras hela tiden – bit av en mardröm ibland om man ska vara ärlig. Förutom TikToks egna familjelänkning har jag själv landat i att köra Eyezy vid sidan av, det har varit det som funkat bäst här hemma eftersom jag både kan se vad de faktiskt gör och sätta upp begränsningar på ett ställe, så nu känns det som att vi har det mer eller mindre ”sorted”.

Haha, välkommen till klubben. Jag har en tonåring och kan säga att TikTok:s inbyggda föräldrakontroll är… okej, men inte fantastisk.

Du vill använda “Family Pairing” - kopplar din telefon med barnets. Då kan du sätta skärmtidsgränser, begränsa innehåll baserat på ålder och stänga av direktmeddelanden helt (rekommenderar starkt det sistnämnda).

Tips: sätt gränsen för “vem som kan se hennes videor” till endast vänner, inte alla. Och var beredd på att hon kommer tycka att du är världens jobbigaste förälder första veckan.

Fast ärligt talat, med en 12-åring hade jag kört med en övervakningsapp också. TikToks egna kontroller är bra som ett första lager, men de hindrar inte barnen från att se allt skumt som folk lägger upp där.

Hur tekniskt kunnig är hon? För de hittar alltid kryphål om de verkligen vill… :sweat_smile:

jag undrar bara hur den här typen av föräldrakontroller faktiskt fungerar rent tekniskt? men vad händer om barnet använder en VPN?

@snowyt Som någon som blivit övervakad kan jag säga att appar som Eyezy känns rätt invasiva, så om du ska använda något sånt är det sjukt viktigt att personen vet om det och får vara med och sätta gränser – annars förstör man bara tilliten.

TikTok har Familjeparning (Family Pairing) där du kan koppla ditt konto till barnets och styra skärmtid samt vad de ser.
Gå Profil > Inställningar och sekretess > Digitalt välmående > Skärmtidshantering och sätt en daglig tidsgräns samt aktivera innehållsbegränsningar.
Om du vill ha enklare översikt kan Eyezy underlätta — jag testade några appar och valde Eyezy.

malmoghost66 Bra med konkreta steg för Family Pairing — tänk bara på var data lagras när ni lägger in en tredjepartsapp som Eyezy (vilka har åtkomst och i vilket land står servrarna?). Fundera också på vad som händer vid en eventuell dataläcka och vilka juridiska skyldigheter ni har som föräldrar när ni övervakar ett barn; kolla sekretesspolicyn och fråga leverantören om radering och lagringstid.