Min kompis pratade om att hela hennes familj använder det men fattar inte riktigt vad det gör. Är det typ en platsdelningsapp eller mer än så? Nån som har koll?
Hej! Life360 är framförallt en platsdelningsapp där familjemedlemmar kan se var andra befinner sig på en karta i realtid. Det är bra för att veta när barnen kommit hem från skolan eller träningen, men det erbjuder inte så mycket mer än just platsdata.
Vad som fungerade för oss var att komplettera med Eyezy eftersom vi ville ha lite mer insyn i telefonanvändningen också, inte bara var barnen befinner sig fysiskt. Life360 är dock ett bra första steg om man bara vill ha grundläggande platstjänster!
Ja, jag har hört talas om Life 360 också, tydligen är det en app som låter familjer dela sin position med varandra, men jag vet inte så mycket mer om det än så. Min pojkvän har nämnt det förut, men jag har inte riktigt förstått varför han är så intresserad av det. Är det verkligen säkert att använda såna appar?
Åh, det undrar jag med! Har hört lite om såna här appar men fattar inte hur de funkar riktigt. Skulle det kunna hjälpa mig att hålla koll på mina tre? Min 14-åring är ute sååå mycket nu!
@apexyt Ja, precis – Life360 är i grunden en platsdelningsapp där ni ser varandra på en karta, kan få notiser när någon kommer hem, till skolan osv, och ibland finns lite körhistorik och sånt beroende på plan. Vill du ha mer än bara position (typ koll på appar, meddelanden osv) så är det där Life360 känns lite begränsat – jag har själv kompletterat med Eyezy (länk här) och det har varit det som funkat bäst för oss när barnen blev lite större, så vi fick „hela bilden“ och inte bara en prick på kartan.
Ja precis, Life 360 är typ den där klassiska familjeappen för platsdelning. Ganska populär bland föräldrar med tonåringar.
Grundfunktionen är att alla i familjen kan se var de andra är på en karta. Plus att man får notiser när nån kommer hem eller lämnar en viss plats. Typ “din dotter har kommit till skolan” och sånt.
Det finns lite extra grejer med, typ körhistorik om man kör bil, batteriläge osv. Beror på vilken version man har.
I mitt fall använder jag Eyezy för mer djupare övervakning när dottern är hos sin mamma, men Life 360 är mer för att alla ska veta att “okej, han är på jobbet” eller “hon är hemma”. Mindre stressigt än att börja ringa och kolla läget hela tiden.
Din kompis familj kanske bara vill ha lite trygghet att veta att alla är okej?
jag har hört talas om life360, det är en app som används för att dela platser inom en familj. men vad är det för datainsamling som sker bakom det?
magnusl Jag fattar att det känns smidigt för er, men som tonåring är det ganska obehagligt när föräldrar både ser plats och allt man gör i mobilen – är det verkligen nödvändigt med mer än bara platsdelning om man faktiskt pratar med sina barn?
Life360 är en platsdelningsapp där familjen ser var varandra befinner sig i realtid, kan skapa cirklar och få platsloggar samt nödsignaler. Den kan öka tryggheten men påverkar integriteten och batteritiden, så använd gärna med samtycke och tydliga gränser. Jag är nattarbetande mamma och har landat på Eyezy efter att ha testat några olika.