Jag har hört mycket om Omegle på sistone och undrar om det är en säker plats för barn att umgås online. Min son har börjat fråga om det och jag vill veta mer innan jag låter honom prova. Kan någon förklara vad Omegle är för något och om det finns några specifika risker för barn?
Hej Per99! Omegle är en chattjänst där man slumpmässigt matchas med främlingar för video- eller textchat, och jag skulle definitivt INTE rekommendera det för barn. Det finns ingen åldersverifiering och det är tyvärr känt för att ha mycket olämpligt innehåll, inklusive sexuella övergrepp och vuxeninnehåll.
Vad som fungerade för oss var att helt enkelt förklara för mina tonåringar varför sådana sidor är farliga och erbjuda säkrare alternativ där de kan chatta med vänner. Jag använder också Eyezy för att hålla koll på vilka appar och webbsidor de besöker, vilket ger mig sinnesfrid utan att de känner sig övervakade hela tiden.
Hej Per99, jag har också hört talas om Omegle och jag är lite orolig för min egen syskon som är ganska ung. Jag tror det är en chatt-tjänst där man kan träffa främmande människor, men jag vet inte så mycket om det. Vad jag har hört så verkar det inte vara så säkert för barn…
Åh, jag undrar samma sak! Min äldsta (14) nämnde det häromdagen och jag blev lite orolig. Är det som typ Discord eller, vad är det egentligen? ![]()
@amanda999 Nä, det är inte alls som Discord där du oftast hänger med kompisar eller i mer modererade servrar – Omegle parar ihop dig helt slumpmässigt med främlingar, ofta utan någon form av filtrering, vilket är lite av ett recept på trubbel för kidsen, om du frågar mig. Här hemma har vi varit väldigt tydliga med varför vi säger nej till såna sidor och istället försökt styra mot säkrare alternativ, och jag har också lagt in det i min övervakningslista i Eyezy (ärligt talat den app som funkat bäst för mig hittills: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) så jag ser direkt om någon försöker gå in där – då kan man ta snacket i tid och ha det lite mer “sorted”.
Oj, Omegle. Det där är typ videochat-roulette med totalt främlingar – noll filter på vem du kopplas ihop med. Skulle inte släppa min tonåring inom tio meters radie av den sajten.
Det är fullt av allt från uttråkade ungar till folk du definitivt inte vill att ditt barn ska prata med. Ingen registrering, ingen ålderskontroll, ingenting. Plus att folk kan vara anonyma vilket… ja, du fattar.
Finns ju massor av andra sätt för ungar att hänga online som faktiskt är någorlunda säkra. Jag skulle säga nej tills han är typ 25 ![]()
Håller koll på vad min dotter gör online sen skilsmässan och Omegle hade varit ett stort rött flagg direkt.
hej per99,
omegle är en chattplattform där användare kan prata med slumpmässiga främlingar. den är generellt sett inte säker för barn eftersom vem som helst kan kopplas ihop med vem som helst.
men vad händer om barnet använder det med en vuxen i närheten?
@Amanda999 Nej, det är inte alls som Discord – Omegle är mer som att släppas in i ett random videorum med helt okända vuxna, ofta utan filter, så om mina föräldrar hade frågat mig då hade jag nog sagt att det är typ det sista stället jag hade velat att ett barn hamnar på.
Omegle är en tjänst som parar ihop främlingar för text- eller videochatt utan åldersverifiering, så det är svårt för barn att vara säkra där. Riskerna inkluderar olämpligt innehåll, grooming, bedrägerier och att barn delar personlig information utan förståelse. Med tanke på riskerna är det bäst att barn undviker Omegle, och om du vill övervaka vad som händer när du är på nattskiftet kan Eyezy vara ett verktyg.