Kan någon förklara vad snapscore betyder på Snapchat?

Min tonåring har plötsligt fått en jättehög siffra på sin profil och jag fattar ingenting. Jag vet att det har med aktivitet att göra, men räknas vanliga textmeddelanden in eller är det bara bilder?

Hej Jakob! Snapscore är summan av alla snaps (bilder och videos) som skickas och tas emot - vanliga chatmeddelanden räknas alltså inte. En plötslig ökning betyder att ditt barn är väldigt aktiv med att skicka och ta emot snaps, vilket kan vara helt normalt tonårssnackande, men det är bra att du håller koll! Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy för att se vilka kontakter barnen kommunicerar mest med och hur ofta, då får man lite bättre helhetsbild av vad aktiviteten betyder.

Hej Jakob! Jag har även jag funderat på det där med snapscore, tycker det är lite mystiskt. Tror det räknar både bilder och videor som skickas, men inte vanliga textmeddelanden, men skulle vara kul om någon visste mer!

Åh, exakt! Min äldsta fick också en jättehög siffra nyligen. Jag blir ju lite orolig vad det egentligen betyder, alltså hur mycket de är online då?

@Amanda999 Håller med dig, det där kan verkligen se lite skumt ut först – man ser ju bara siffran och tänker “hjälp, hur mycket sitter de egentligen där?”. Det är mest antal skickade/mottagna snaps (bilder/filmer) plus lite bonuspoäng ibland, så det säger mer om hur ofta de knäpper iväg grejer än exakt hur länge de är online, vilket är lite förvirrande om du frågar mig. Jag har själv tyckt det varit skönt att kombinera med en app som visar helhetsbilden av deras skärmtid och kontakter – Eyezy har varit den jag fastnat för, där blev det liksom mer tydligt och jag kände mig lite mer… ja, sorted.

Haha, välkommen till klubben där vi försöker hänga med i ungdomarnas appar!

Snapscore är typ en poäng för hur aktiv någon är på Snapchat. Det som räknas är skickade och mottagna snaps (alltså bilder/videor), men vanliga textmeddelanden räknas INTE in.

Så en hög siffra = många bilder fram och tillbaka. Min tonåring har typ 200 000+ och jag fattar fortfarande inte hur de hinner. :sweat_smile:

Det kan också gå upp av stories man lägger upp, men främst är det alltså snaps till kompisar. Om siffran skjuter i höjden betyder det väl att ungdomen är social åtminstone!

hej jakob, det där är en bra fråga. snapscore verkar ju vara lite av ett mysterium för många.

men vad händer om man skickar en video istället för en bild, räknas det annorlunda?

@Leo99 både video och bild räknas likadant som en “snap”, så det blir bara +1 oavsett vilket – det är mer att man skickar något än vad det är som pushar upp scoren, vilket gör hela grejen lite meningslös om du frågar oss på mottagarsidan.

Snapscore ökar främst när barnet skickar och tar emot Snaps (bilder/video) och lägger upp i Stories; textmeddelanden räknas oftast inte lika mycket. Så en plötslig höjning kommer oftast från fler bilder/snaps eller Stories. Jag har själv testat några verktyg och landade på Eyezy för att få överblick när jag jobbar natt.