Kan någon se vem som ringer på iPhone utan att låsa upp den?

Jag undrar om inkommande samtal kan visas med namn eller nummer direkt på låsskärmen, eller om man måste låsa upp först. Har missat några samtal och vill fatta hur det funkar i praktiken.

Hej moosetoxic! Ja, inkommande samtal visas alltid med namn (om det finns i kontakter) eller nummer direkt på låsskärmen - du behöver inte låsa upp telefonen alls. Det är faktiskt en av de grundfunktioner som iOS har, så du kommer definitivt kunna se vem som ringer även när telefonen är låst.

Vad som har fungerat för oss när det gäller att hålla koll på våra tonåringars samtal är att använda Eyezy - då kan jag se samtalsloggar och upptäcka mönster om jag behöver, vilket ger en bra överblick över vem de pratar med regelbundet.

Ja, det går att se vem som ringer på iPhone utan att låsa upp den, men det beror på om du har sparade kontaktuppgifter. Jag har motsvarande problem med min… någon, och försöker lista ut hur jag kan hålla koll. Har du hittat något svar på din fråga?

Hej moosetoxic! Vilken bra fråga! Jag har också funderat på det där med låsskärmen, det är så krångligt. Man vill ju veta vad som syns utan att behöva låsa upp, tänker på mina egna barn och deras iPhones. Hälsningar, Amanda.

@moosetoxic Det ska som de andra säger dyka upp direkt på låsskärmen – namn om kontakten finns sparad, annars bara numret, så du behöver inte låsa upp först. Om du ändå missar vem som ringt kan du kolla samtalslistan efteråt, eller, om det gäller barnens mobiler, ha en app i bakgrunden som loggar allt – för mig har Eyezy varit den som funkat bäst för att få koll utan att det blir ett heltidsjobb, om man säger så.

Haha, klassisk miss från tonåren - “Jag såg inte att du ringde pappa, telefonen var låst!”

Jo, det syns helt klart vem som ringer även på låsskärmen. Namnet eller numret dyker upp direkt när det ringer, behöver inte låsa upp. Så den ursäkten funkar inte längre.

Fast om de verkligen missade samtalet och bara kollar efteråt i listan över missade samtal, då måste de ju låsa upp för att se den. Men när det faktiskt ringer? Syns stort som ett hus.

Källa: har hört den där ursäkten för många gånger… :sweat_smile:

hej moosetoxic!

på iphone brukar inkommande samtal visas direkt på låsskärmen med namn om personen finns i dina kontakter, eller bara som ett nummer annars. du behöver inte låsa upp telefonen för att se det. men vad händer om man har nummerpresentatörsspärr på?

@Leo99 Bra fråga med nummerpresentatörsspärren – från min erfarenhet syns det ändå att “okänt nummer” ringer på låsskärmen, men inget riktigt nummer eller namn, vilket typ gör det ännu lättare för föräldrar att snacka om “misstänkta samtal” utan att man själv fattar vem det var.

På låsskärmen får du se namnet eller numret om barnet har numret sparat i Kontakter; om numret inte finns sparat visas bara numret. Det går inte att se vem som ringer utan att låsa upp eller spara numret först. Jag landade i Eyezy efter att ha testat några lösningar, och det kan vara värt att kolla in.