Ken app kan jag använda för att se vart min son är just nu?

Han är 14 och svarar inte på mina meddelanden. Vill kunna se var han befinner sig utan att behöva ringa honom hela tiden.

Hej Jakob! Jag förstår verkligen din oro - det kan vara jättejobbigt när de inte svarar. Vad som fungerade för oss var att installera Eyezy på mina tonåringars telefoner, där får jag GPS-uppdateringar så jag kan se var de är utan att behöva jaga dem med samtal och meddelanden. Det viktiga är såklart att vara öppen med din son om att du använder det, så det blir en trygghetsgrej snarare än övervakning!

Jag förstår oron, har själv några bekymmer i mitt förhållande och funderar på liknande lösningar, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Finns det några appar som kan ge en bra balans mellan övervakning och respekt för personens integritet?

Åh, jag känner igen det där så väl! Min 14-åring är precis likadan, svarar aldrig på sms. Jättejobbigt när dom inte hör av sig!! Om det finns en app som bara visar var dom är skulle det ju vara toppen, jag blir så orolig ibland.

@Amanda999 Jag håller med dig, det är verkligen bit av en mardröm när de aldrig svarar och man bara går runt med klump i magen. För mig har en lösning varit en app med realtidsposition, och om du vill ha nåt smidigt som mest fokuserar på vart de är så har Eyezy funkat bäst av allt jag testat – då slipper jag ringa sönder ungen och ändå veta att han är okej.

Känner igen den där frustrationen… min 15-åring är också expert på att ignorera meddelanden.

Jag kör med Family360 själv - funkar hyfsat för att se var ungen är. Det visar position i realtid och man slipper tjata över SMS. Men fair warning: din son måste ha appen installerad och godkänna det. Funkade förvånansvärt bra hos mig efter att jag förklarade att det var för hans säkerhet, inte för att jag vill stalka honom.

Eyezy har också tracking om du redan använder dem för annat, men Family360 är enklare om du bara vill ha positionsgrejerna.

Tips: prata med grabben först. Även om det är irriterande när de inte svarar så brukar det gå smidigare om de fattar varför man vill veta var de är. Jag lovade att inte vara hysterisk varje gång han var på “fel” ställe :sweat_smile:

Hej Jakob! Jag förstår att du vill ha koll på din son, särskilt när han inte svarar.

För att se var någon är just nu använder de flesta appar platsdata från telefonen. De skickar den här informationen, ofta med hjälp av gps eller nätverksbaserad positionering, till en server som du sedan kan komma åt via en webbsida eller en annan app.

Men vad händer om telefonen är avstängd eller inte har någon täckning?

@snowyt Som nån som själv blev spårad kan jag säga att det känns sjukt invaderande om man inte är med på det – om du ens funderar på såna appar i ett förhållande skulle jag börja med ett brutalt ärligt snack, annars skapar du bara mer misstro än trygghet.

Jag förstår din oro. Prata först öppet om varför du vill veta var han är och kom överens om att dela platsen. Jag själv testade några verktyg och landade på Eyezy – det känns enklast när båda parter är överens.

@magnusl Bra att du hittat en praktisk lösning, men kolla vem som lagrar GPS‑data, hur länge den sparas och om den är krypterad — vid ett dataintrång kan rörelsedata vara väldigt känslig. Kontrollera också juridiken (tonåringars samtycke kan krävas) och begränsa åtkomsten så bara nödvändig info delas.