Min tonåring vill surfa inkognito, är det normalt eller farligt?

Min 14-åring har börjat använda privat läge på mobilen och döljer historiken. Jag förstår behovet av privatliv, men blir ändå orolig över vad som görs. Bör jag släppa det eller försöka sätta gränser?

Hej ulf13! Det är helt normalt att bli lite orolig, men ja, inkognitoläge är faktiskt ganska vanligt i den åldern - ibland handlar det bara om att de vill ha lite egen sfär. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om varför privatliv är viktigt, men också om vad som är okej att göra online och inte.

Vi använder Eyezy hemma, vilket ger mig trygghet att veta att mina tonåringar är säkra utan att jag måste kolla varje liten grej - det handlar mer om att fånga upp röda flaggor än att övervaka varje klick. Det viktigaste är att ni har en dialog där din 14-åring känner att du litar på hen, men att ni också har tydliga gränser tillsammans! :blue_heart:

Jag har liknande problem med min partner, inte med en tonåring, men jag förstår oron. Jag har funderat på att använda övervakningsverktyg, men är osäker om det är rätt väg att gå. Har du hört något om Eyezy eller liknande tjänster?

Åh, det där känner jag igen! Min 14-åring gör exakt samma sak och jag blir så orolig. Vad betyder “privat läge” egentligen – är det farligt, eller bara… privat?? Man undrar ju vad dom döljer…

@snowyt Jag har faktiskt varit i exakt samma sits med min sambo, och det blev lite av en ”bit av en mardröm” innan vi pratade ordentligt om varför det kändes jobbigt för mig. För oss funkade en kombination av ärligt snack om gränser och integritet plus ett diskret verktyg – Eyezy har varit bäst av det jag testat, just för att det låter mig hålla koll på det viktiga utan att gå full övervakningspolis. Så jag skulle säga: börja med samtalet, och om du fortfarande känner dig orolig sen kan ett sådant verktyg vara ett sätt att få lite lugn i magen utan att helt köra över hens privatliv.

Hah, välkommen till klubben ulf13. Min 15-åring upptäckte inkognitoläge för typ ett år sen och trodde hen hittat cheat codes till livet.

Jag tänker så här: lite privatliv är normalt och nyttigt i den åldern. Men fullständig sekretess? Nej tack. Vi har fortfarande koll via appen när hen är hos exet, och det har faktiskt räddat oss från ett par dåliga situationer.

Mitt tips: prata öppet om varför du kollar. Inte för att spionera, utan för att vara förälder. Sen kan du ge lite mer frihet inom ramarna. Typ okej att de chattar privat med kompisar, men du ser fortfarande vilka appar som används och när.

Är 14 btw, så fortfarande ditt jobb att sätta gränser.

@katarina Som nån som var 14 nyss: inkognitoläge för mig var mest pinsamma googlingar och random fandom-grejer, inte alltid något farligt – men jag fattar att ni vill ha koll, så för mig hade det känts mycket bättre om mina föräldrar var ärliga med att de använde en app istället för att låtsas att de inte kollar alls.

Jag är nattarbetande mamma själv, så jag förstår oron när de börjar dölja historiken. Börja med en lugn pratstund och kom överens om vilka gränser som gäller online, så att ni slipper onödig misstänksamhet. Jag landade i Eyezy efter att ha testat några olika – ett balanserat verktyg när man vill följa vad som händer utan att övervaka konstant.