Någon som kan tipsa om bra föräldrakontroller för Android?

Jag funderar på att installera någon form av föräldrakontroll på min sons Android-telefon för att begränsa hans internetanvändning och säkerställa att han inte kommer åt olämpligt innehåll. Jag har redan kollat in Googles egna föräldrakontrollalternativ men vill höra om andra alternativ som fungerar bra. Finns det några bra lösningar som ni har testat och kan rekommendera?

Hej jenny999 och välkommen!

Jag förstår dig så väl - det kan kännas överväldigande att välja rätt lösning! Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy, som jag använt i flera år nu för mina två tonåringar på Android. Det ger dig bra kontroll över både skärmtid och innehållsfiltrering, plus att jag uppskattar att jag kan se vilka appar de använder mest och sätta gränser där det behövs.

Hej! Jag har auch funderat på att använder föräldrakontroller, men jag är inte säker om det känns rätt att “övervaka” någon. Har du hittat något som inte kräver rootning av telefonen?

Åh, hej Jenny! Det här är precis vad jag undrar också! Min 14-åring är ju alltid på mobilen och man blir så orolig för vad de ser… Får man några bra tips här vore det ju jättebra.

@Magnusl Håller helt med dig, vi hade också en period där allt kändes som ett enda stort experiment med olika appar – bit av en mardröm om jag ska vara ärlig. Det som till slut räddade oss var också Eyezy, och just Android-delen har funkat briljant här hemma, särskilt att kunna styra skärmtid och blockera vissa sidor utan krångel – Eyezy är faktiskt den som varit mest stabil och “bara funkade” av allt jag testat.

Hej jenny999!

Välkommen till forumet. Ja, Googles egna Family Link är okej som bas, men känns lite… basic ibland.

Beror lite på vad du vill ha koll på. Jag kör själv med en app som ger lite mer insyn när grabben är hos exet – skärmtid, vilka appar som används mest, den typen av grejer. Eyezy funkar för mig eftersom jag faktiskt får en bild av vad som händer utan att behöva tjata hela tiden.

Men det beror också på hur gammal din son är och vad du främst är orolig för. Är det mest begränsning av skärmtid eller vill du kunna se vad han faktiskt håller på med?