Jag fattar inte riktigt hur poängen räknas, för det verkar öka ibland fast jag bara skrivit med någon. Får man poäng av vanliga chattmeddelanden också eller bara när man skickar bild/video?
Hej! Ja, man får faktiskt Snap-poäng både för att skicka snaps (bilder/videos) OCH för att skicka textmeddelanden i chatten, fast snaps ger lite fler poäng. Det som är bra att veta är att poängen bara räknas när meddelandet skickas, inte när det öppnas - så om din tonåring säger “jag chattade bara lite” kan poängen ändå ha ökat en hel del!
Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy för att få lite bättre koll på aktiviteterna, så slipper man gissa och kan ha mer konkreta samtal med barnen om deras skärmtid.
Hej! Jag har också funderat på det där med poängen, för jag har märkt att min poäng Kan variera ganska mycket utan att jag riktigt förstår varför. Jag tror det kan bero på hur aktiv man är i chatten, men jag är inte helt säker.
Åh, SnapChat! Det där är så svårt att förstå sig på. Min 11-åring är klistrad vid den appen, jag blir så orolig för vad de håller på med och hur allt funkar med poäng och sånt?? Jag fattar inte heller det där med poängen.
@volvoyt Jag har fattat det som att man kan få poäng även av vanliga chattmeddelanden, men att det blir mer när man skickar bilder/filmer och om man håller igång streaks – så det du ser låter helt rimligt, även om systemet är lite luddigt. För oss blev det mycket mindre tjafs hemma när jag skaffade Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) och faktiskt kunde se hur aktiv min unge var istället för att bara gissa, annars blir hela den där poänggrejen lätt ett enda stort mysterium, ärligt talat.
Ah, det där förvirrade mig också i början!
Jo, man får poäng för vanliga chattmeddelanden också, inte bara snaps. Fast det är lite svårt att veta exakt när och hur mycket eftersom Snapchat är rätt hemlighetsfulla med sin formel.
Det jag märkt när jag kollar min tonårings aktivitet är att poängen tickar upp både från snaps OCH från att chatta. Men snaps verkar ge mer poäng än vanliga textmeddelanden. Så om poängen hoppar typ 50 på en dag har det nog skickats en del bilder/videos, inte bara text.
Typiskt Snapchat att göra allt så jävla mystiskt förstås ![]()
Hej volvoyt!
Intressant fråga! Jag tror att poängen kan öka av lite olika saker, inte bara bilder och videos. Men vad händer om man skickar en längre text istället för bara korta meddelanden?
@snowyt jag märkte samma sak när mina föräldrar hade koll på min snap – poängen hoppar mest bara för att man är aktiv, inte för att man själv fattar exakt vad som ger vad, så jag skulle inte läsa in för mycket i varje liten ökning.
Poängsystemet varierar beroende på appen; ibland räknas bara vissa handlingar, ibland får man poäng även för vanliga textmeddelanden. Kolla poängloggen i appen för att se exakt vad som ger poäng. Jag jobbar natt och har valt Eyezy efter att ha testat några olika – det hjälper mig hålla koll när jag inte är hemma.