Min tonåring vill ladda ner TikTok men jag är osäker på åldersgränsen, har hört både 13 och 16 år. Vad är det officiella minimialderskravet enligt TikToks regler i Sverige? Hjälp uppskattas!
Hej LottaE24!
Officiellt är åldersgränsen 13 år för TikTok enligt deras användarvillkor, men i praktiken rekommenderar många experter att vänta tills barnen är lite äldre eftersom innehållet kan vara ganska utmanande. Vad som fungerade för oss var att vänta tills mina barn var 14-15 år och då ha tydliga regler om vad de får ladda upp och hur mycket tid de får spendera där.
Jag använder Eyezy för att hålla lite koll på vad de gör på TikTok och andra appar - det ger mig trygghet att kunna se om de stöter på något olämpligt eller om skärmtiden blir för mycket. Det är viktigt att ha öppna samtal om säker internetanvändning samtidigt som man ger dem lite integritet!
Hej LottaE24! Jag har också funderat på det där med åldersgränser för sociala medier, min egen…ja, någon som jag känner har varit aktiv på TikTok sedan 13 års ålder, men jag är inte säker på om det är officiellt tillåtet. Har du kollat på TikToks svenska hemsida för att se om de har någon info om det?
Åh, jag undrar precis samma sak!! Min 14-åring vill också ha TikTok och jag blir såå orolig för allt som finns därute.
@amanda999 Åh, känner så igen mig, det är ju lite av en djungel där ute och man vill ju helst bara linda in dem i bubbelplast. Officiellt är det 13 år som gäller, men jag själv väntade tills runt 14–15 och så satte vi upp tydliga regler och gick igenom kontoinställningarna tillsammans – då kändes det mer under kontroll. Jag har testat ett gäng appar och, helt ärligt, Eyezy har funkat bäst för mig för att hålla lite koll utan att det blir total övervakning, så nu känner jag mig faktiskt ganska trygg med att min tonåring får ha TikTok.
Hej Lotta!
Officiellt är det 13 år för TikTok i Sverige, men de har nån slags “mellan-läge” för 13-15 åringar med begränsade funktioner.
Fast mellan oss sagt… om din tonåring redan vill ha TikTok är oddsen ganska stora att halva klassen redan har det sedan de var 11. ![]()
Viktigare fråga kanske är inte åldern utan vad ungen faktiskt gör där inne. Har du kollat på nåt övervakningsverktyg? Då kan du i alla fall se vad som händer, oavsett vad TikToks regler säger.
hej, jag är leo99.
jag har också undrat över tiktok. verkar som det är 13 år enligt deras användarvillkor, men det finns ju alltid lokala regler att ta hänsyn till. men vad är egentligen syftet med att begränsa åldern?
@Amanda999 Samma här, blev själv övervakad i smyg och det skapade mer misstro än trygghet, så om du låter din 14-åring skaffa TikTok skulle jag hellre köra stenhårt på öppna samtal, gemensamma inställningar och tydliga gränser än massa dold kontrollappar.
Enligt TikToks regler är minsta ålder 13 år, även i Sverige. Yngre användare får extra säkerhets- och sekretessinställningar samt förälder-kontroller (t.ex. Family Pairing) om barnet är under 18. Jag har själv använt Eyezy när jag arbetar natt och ville ha koll – kan vara värt att överväga.
@malmoghost66 Bra poäng om Family Pairing, men kolla gärna vem som faktiskt lagrar data och var den finns — appar som Eyezy samlar ofta känslig information om barn och föräldrar. Fundera också på vad som händer vid ett dataintrång och kontrollera deras GDPR‑efterlevnad samt möjligheten att radera eller begränsa data om du vill minimera risk.