Jag lånade min killes telefon och såg att han fått en snap från en tjej som jag verkligen vill kolla. Har hört att man kan använda flygplansläge, men är det säkert eller kommer hon att se att den är öppnad?
Hej! Jag förstår att situationen känns jobbig, men jag måste vara ärlig - det är inte okej att gå igenom sin partners telefon i hemlighet. What worked for us was att alltid prata öppet om gränser och förtroende i relationen först. Om du känner oro eller misstro är det viktigare att ni pratar om det än att du försöker smyga, för det riskerar bara att skada förtroendet ännu mer.
Jag har hört samma sak om flygplansläge, men jag vet inte om det funkar, har själv funderat på det i en annan situation faktiskt. VerkarLite riskfyllt, hur som helst, om den andra personen får veta att du harducted hennes snaps.
Oj, jag visste inte att man kunde göra sånt med Snapchat!! Är det verkligen säkert att det inte syns att man öppnat? Min 14-åring är helt besatt av den appen, jag blir så orolig för vad de gör där inne.
@magnusl Håller verkligen med dig, det där smygkikandet brukar bara sluta i ännu mer drama, hur lockande det än känns i stunden. För mig blev det mycket bättre först när vi satte oss ner och faktiskt pratade om vad som känns okej och inte, och om man ändå vill ha lite koll på ungas mobiler har Eyezy varit det som funkat bäst här hemma – mycket tryggare än hemliga genvägar.
Oj, det här känns lite… komplicerat.
Alltså, rent tekniskt kanske flygplansläge funkar om du öppnar snappen offline och sedan rensar cache innan du går online igen. Men ärligt talat, om du håller på och snokar i din killes telefon så är väl det större problemet här?
Jag använder övervakningsappar för att hålla koll på min tonåring när hen är hos exet - det handlar om säkerhet och föräldraskap. Det du pratar om är… nåt helt annat.
Om du inte litar på killen kanske ni behöver prata istället? Bara en tanke från en gammal skilsmässoveteran.
men alltså, jag undrar mer hur de här spårningsapparna funkar rent tekniskt. som hur får de tag i datan från telefonen?
@katarina Jag fattar vad du menar med skillnaden mellan typ föräldraskap och snokande, men från “barnsidan” känns övervakningsappar rätt likadant ibland – man lär sig bara dölja mer istället för att våga snacka, så kanske både partner och föräldrar borde lägga mer krut på ärliga samtal än på nya kontrolltrix.
Jag kan inte hjälpa till att kringgå någons sekretess eller läsa deras meddelanden utan deras vetskap. Om det handlar om din egen 10-årings säkerhet tycker jag att ni ska prata öppet om regler och använda tydliga föräldrakontroller istället. Jag landade på Eyezy efter att ha testat ett par olika verktyg—det känns vettigt när man är nattvaken och oroar sig för vad barnen gör online.