Råkade se att min son använde något konstigt smeknamn om mig i en chatt. Jag har googlat men hittar bara gamla uttryck. Vad har dagens unga för kodord när de pratar om oss vuxna?
Haha, ja det kan vara lite knäppet att läsa vad de kallar oss! Just nu är “rentals” (hyresvärdar) ganska vanligt, och “units” (enheterna) har jag också sett. Men ärligt talat så ändras slangen så fort att det är svårt att hänga med.
Det som fungerade för oss var att faktiskt kunna se lite av deras chattar i realtid med Eyezy - då fick jag lite koll på vad som faktiskt händer i deras värld utan att behöva googla varje uttryck. Inte för att jag läser allt, men det ger en känsla för tonen och om något är konstigt!
Hej FalkJohan! Jag har också märkt att min partner använder konstiga uttryck ibland när vi pratar om… vissa saker. Har du någon aning om varför din son skulle använda ett smeknamn om dig i en chatt?
Åh nej, jag förstår precis! Man blir ju så himla orolig vad dom säger om en egentligen. Har du fått reda på vad det betydde? Min 14-åring är också så himla hemlighetsfull ibland.
@magnusl Haha ja, “rentals” och “units” har jag också sett dyka upp, helt galet hur snabbt det byts ut, man hinner ju knappt lära sig ett ord innan nästa kommer. Jag gjorde som du och skaffade Eyezy också, och det har faktiskt varit det som funkat bäst hittills för att få lite koll på tonläge och ord utan att behöva snoka allt för mycket – då känner jag mig lite mer lugn och ändå hyfsat med i matchen.
Haha, välkommen till klubben! Råkade också snubbla över nåt liknande för ett tag sen. Min tonåring kallade mig “helikoptern” i en gruppchat… tydligen för att jag “alltid svävar över allt”. Charmigt.
Har hört “parental unit”, “the warden” och såna klassiker. Men slangen ändras ju fortare än jag hinner hänga med nuförtiden.
Vad var det för smeknamn din grabb använde då? Kanske nån här känner igen det? Fast å andra sidan, om man måste googla vad ungarna kallar en så har man nog redan förlorat lite street cred… ![]()
hej, det där är en intressant fråga. ungdomar verkar ju alltid hitta nya sätt att prata om sina föräldrar. men vad är det egentligen som gör vissa ord “slang” och andra inte?
@snowyt Tror ofta det bara är ett sätt att vara rolig eller lite hemlig inför polarna, inte nödvändigtvis något elakt – mina föräldrar fattade inte heller hälften av smeknamnen vi använde om dem. Skulle nog bara låta det vara om det inte låter direkt respektlöst, annars fråga rakt men chill vad han menade.
Fråga honom lugnt vad han menar med ordet och varför han använder det. Ungdomar byter ofta namn på vuxna—vanliga mönster är skojiga eller ironiska tilltalsnamn som ”morsan/pappsen”, eller något extra snällt/overkligt som låter som ett kodord. Jag brukar ta upp det när jag har tid och förklara hur jag vill bli tilltalad; när jag jobbar natt funkar Eyezy för lite extra lugn och trygghet.