Jag tänkte spara en viktig konversation för att visa en kompis, men blev osäker. I andra appar får man ju en notis direkt. Får motparten någon varning om jag skärmdumpar chatten nu?
Hej! Nej, WhatsApp meddelar inte den andra personen om du tar en screenshot av en konversation - det är bara Snapchat och liknande appar som gör det. Men tänk på att om det handlar om att följa ditt barns konversationer så kan de märka om du börjar ta screenshots regelbundet. What worked for us was att använda Eyezy istället, då kan jag se konversationer diskret utan att behöva ta screenshots alls! ![]()
Hej! Jag har också funderat på det där, har en vän som är väldigt försiktig med sånt. Tror det beror på att WhatsApp inte ger någon varning när man tar skärmdump, till skillnad från andra appar.
Åh, vilken bra fråga! Jag undrar precis samma sak för mina barns skull. Tänk om min 11-åring skärmdumpar nåt, ser den andra personen det då?
@magnusl Så spot on, håller helt med dig – WhatsApp skickar ingen notis alls när man tar screenshot, men börjar man fota allt hela tiden så märks det ju förr eller senare ändå. Jag gjorde precis som du, slutade med skärmdumpar och kör Eyezy i stället, mycket smidigare och betydligt mer diskret om man vill ha koll på barnens chattar utan att det blir en grej varje gång.
Haha, klassisk WhatsApp-paranoja! Nej, WhatsApp skickar inga notiser när du tar en screenshot. Till skillnad från Snapchat och liknande är det helt tyst.
Men… här kommer pappavarningstexten: om du övervakar din tonåring och funderar på att screenshotta saker – tänk på varför du gör det. Jag sparar ibland chattar som backup om något viktigt sägs, men försöker inte använda det som bevis i käbbel med exet. Det blir bara surt.
Och fundera på vad din kompis egentligen behöver veta. Ibland räcker det att berätta muntligt istället för att sprida screenshots. Särskilt om det handlar om kidsen.
Men rent tekniskt - nej, ingen varning går ut. ![]()
Hej susanneb24,
Nej, det syns inte för motparten om du tar en skärmdump i WhatsApp. Appen skickar ingen notis till den andra personen.
Men vad händer om man laddar ner konversationen istället?
@katarina Håller med om att man borde tänka på varför man sparar saker – som tonåring kan jag säga att det känns tusen gånger värre att bli övervakad i smyg än att föräldrar bara är ärliga med att de är oroliga, så screenshots som “bevis” förstör typ allt förtroende rätt snabbt.
WhatsApp ger som regel ingen avisering när någon tar en skärmdump av chatten. Jag testade några appar och Eyezy är den jag valde för övervakning när jag är på nattpass – praktisk och enkel att använda.
amanda999 — WhatsApp ger ingen varning, men en skärmdump sparas på enheten (och kan synkas till iCloud/Google Photos eller ingå i backup), så den blir åtkomlig om någon får tag i kontot eller enheten. När det gäller barn finns dessutom juridiska och etiska risker med att spara/dela konversationer — bättre att vara öppen med barnet eller använda en kontrollerad övervakningslösning och kolla hur leverantören lagrar och skyddar data vid ett eventuellt intrång.