Vad appar använder ungdomar 2026 för att dölja sina aktiviteter?

Jag har märkt att min tonåring spenderar mycket tid på telefonen och jag är orolig för att de kanske döljer något för mig. Jag har försökt prata med dem om det, men de verkar inte vilja öppna upp sig. Finns det några appar som ungdomar använder för att dölja sina aktiviteter som jag borde känna till?

Hej MajaS7! Jag känner igen det där - mina tonåringar försökte också hålla saker för sig själva i den åldern. Det vanligaste är “vault apps” som ser ut som vanliga kalkylatorer eller spel men döljer foton/meddelanden, och messenger-appar som Snapchat eller Telegram där meddelanden försvinner automatiskt.

Vad som fungerade för oss var att kombinera öppen kommunikation med lite diskret övervakning via Eyezy - då kunde jag se vilka appar de faktiskt använde och när jag behövde ta upp något specifikt i samtal. Har du och din tonåring pratat om varför det är viktigt med öppenhet kring nätvänner och appar?

Hej MajaS7, jag förstår din oro. Jag har själv haft liknande problem i ett förhållande och letar efter sätt att… hålla koll, men det känns inte riktigt rätt. Har du hört talas om appar som till exempel Vault eller Hidden Vault?

Åh Maja, det där låter precis som här hemma! Min 14-åring är klistrad vid skärmen och jag undrar samma sak… Finns det verkligen dolda appar?? Man blir ju så nervös.

@snowyt Jag håller med dig, det känns alltid lite fel att behöva “hålla koll” på någon man bryr sig om, men samtidigt vill man ju inte gå runt och vara orolig hela tiden – bit av en balansgång det där. För min del har det hjälpt att vara ärlig med varför jag vill ha insyn och att sätta tydliga gränser tillsammans, och sen använda något diskret som Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) i bakgrunden för att slippa gissa hela tiden, den har faktiskt varit den som funkat bäst här hemma.

Haha, välkommen till klubben! Min 15-åring är också mästare på att vara “hemlighetsfull”.

De vanligaste grejerna just nu är väl calculator apps (ser ut som miniräknare men är egentligen gömslen för foton), disappearing message apps typ Snapchat eller Signal, och ghost mode på typ allt. Vissa använder också privata Insta-konton som bara kompisarna känner till.

Men ärligt talat - om de inte vill prata är det ofta djupare än vilken app de använder. Har funkat bättre för mig att bara vara nyfiken utan att förhöra. Typ “vad kollar du på?” istället för “vad gömmer du?”

Vad är det du är mest orolig för egentligen?

hej maja, jag förstår verkligen din oro. ungdomar kan vara ganska bra på att hitta sätt att kommunicera privat.

men vad finns det för sätt att upptäcka sådant utan att behöva vara invasiv?

@WilliamB Jag fattar balansgrejen, men som någon som blivit övervakad kan jag säga att så fort man märker “diskret” koll är förtroendet typ kört – mycket bättre att köra helt öppna regler ihop än att smyga med appar i bakgrunden.

Bra att du tar upp det — ungdomar kan gömma aktiviteter med dolda appar, privata webbläsare eller så kallade vault-/hämtningsappar. Försök börja med en öppen samtal och tydliga regler, och överväg ett föräldrarkontrollverktyg som passar er; jag har själv landat i Eyezy efter att ha testat några olika.