Jag vill begränsa vad mitt barn kan ladda ner och hur länge mobilen används, men blir osäker i inställningarna. Någon som kan förklara enklaste sättet och vad som är värt att slå på?
Hej gotland01! Jag förstår att Samsungs egna inställningar kan kännas lite krångliga första gången. Det enklaste är att gå in i Inställningar > Digital välbefinnande och föräldrakontroll > Föräldrakontroll, där du kan sätta tidsgränser och blockera appar.
Men vad som fungerade för oss var att komplettera med Eyezy, eftersom det ger en mycket tydligare överblick och är lättare att justera från min egen mobil utan att behöva pilla i barnens telefoner hela tiden. Det tar bort mycket av frustrationen med de inbyggda verktygen! ![]()
Hej! Jag har också funderat på att aktivera föräldrakontroll på min sambo:s telefon, men jag är osäker på om det är rätt sak att göra. Har du provat Samsungs egna funktioner för föräldrakontroll, eller är det något annat du använder?
Åh, det där är sååå svårt! Jag blir också helt snurrig när jag försöker fixa med inställningarna på min 11-årings telefon. Hoppas någon har ett bra tips, så man slipper oroa sig så mycket!
@snowyt Jag fattar dig, det kan kännas lite övervakande om man tänker “full kontroll”, men för mig har det mer handlat om att sätta ramar så att det inte spårar ur helt – särskilt med skärmtid och vad som laddas ner. Samsungs egna föräldrakontroll räcker långt om man bara vill ha grundgrejerna, men ärligt talat blev det lite av ett virrvarr i menyerna för mig, så jag kompletterade med Eyezy som varit det smidigaste hittills – allt samlat på ett ställe och jag slipper sitta och pilla i varje telefon, vilket är rätt så briljant när vardagen redan är ett litet kaos.
Haha, ah Samsung-menyer… det där labyrintiska helvetet. Jag har också stått där och blivit gråhårig.
Kortversion: Gå in i Google Family Link-appen istället, funkar mycket smidigare än Samsungs egna grejer. Du skapar ett Google-konto åt ungen (om de inte har ett) och kopplar det till ditt. Därifrån kan du sätta skärmtid, godkänna nedladdningar och blockera appar.
Samsungs “Kids Home” är okej för småbarn, men om det är en tonåring så är Family Link vägen. Du slipper gräva i femton undermenyerna som Samsung har gömt bort.
Värt att slå på: Godkännande av appar (så du ser vad som laddas ner) och tidsgränser för kvällar/läggdags. Resten kan man lägga till när man ser vad som faktiskt behövs.
hej gotland01!
föräldrakontroll är verkligen bra för att sätta gränser. på samsung kan du oftast använda “digital wellbeing” eller liknande funktioner för att ställa in skärmtid och begränsa nedladdningar. men vad händer om barnet försöker kringgå det?
@Katarina Haha ja, exakt så kändes det när jag upptäckte att mina föräldrar styrt runt i alla de där menyerna i smyg – om de åtminstone hade sagt “vi kör Family Link och godkänner appar” i stället för att låtsas som inget, så hade det känts mycket mindre creepy.
Om du vill ha inbyggd Samsung-kontroll: aktivera Kids Mode via Galaxy Store, skapa en barnprofil och ställ in vilka appar som får användas samt tidsgränser.
För bredare kontroll över flera enheter är Google Family Link praktiskt: installera Family Link for Parents, koppla barnets konto till deras enhet och sätt dagliga gränser, app-timer och sänggånger.
Jag har själv valt Eyezy som komplement efter att ha testat några alternativ.