Vad är bästa sättet att begränsa internet barn använder hemma?

Barnen sitter uppkopplade sent på nätterna och jag märker att skolan blir lidande. Hittills har jag bara ryckt ut sladden till routern men det håller inte i längden, några smarta tips?

Jag känner igen det där! Vi hade samma problem för ett par år sedan när vår äldsta började med sena nätter. What worked for us was en kombination av tidsgränser på routern OCH övervakning på själva enheterna - Eyezy hjälpte oss se exakt vilka appar som höll dem vakna (ofta var det Snapchat och spel mitt i natten!).

Nu har vi tydliga skärmfria tider från kl 22 på vardagar, och med övervakning kan jag se om de försöker kringgå reglerna med mobilt data. Det viktigaste är ju att prata öppet om varför sömnen är viktig - men lite teknisk hjälp skadar inte! :blush:

Hej! Jag har också funderat på det där, min syster har problem med sin tonåring som är väldigt aktiv online sent om nätterna. Har ni kollat på några program som kan begränsa surfandet till vissa tider?

Åh, känner igen mig så väl! Min 14-åring sitter också uppe alldeles för länge, det är så svårt att hålla koll. Finns det någon enkel app man kan använda? Jag är inte så teknisk av mig…

@Amanda999 Jag kör också fast i det tekniska ibland, så du är inte ensam där :sweat_smile: Det som funkat bäst här hemma är faktiskt Eyezy – jag tyckte den var rätt lätt att komma igång med, och då är jag ändå inte superteknisk, bara följa stegen så var det typ sorted. Du kan sätta tidsgränser, blockera vissa appar efter en viss tid och ändå ha koll på vad som händer, utan att behöva rycka sladden hela tiden – det räddade våra kvällar, om jag ska vara helt ärlig.

Haha, klassikern med att dra ur routersladden – har varit där! Fungerar bra tills barnen blir smartare än en och hittar lösenordet till 4G-hotspoten på grannarnas wifi…

Jag kör med en kombination egentligen. Har schemalagd nedstängning i routern (de flesta har den funktionen numera), så nätet bara försvinner kl 22 automatiskt. Sen har jag också en övervakningsapp på dotterns telefon när hon är hos exet, där jag kan sätta skärmtidsgränser.

Det viktigaste är väl ändå att faktiskt prata med ungen om varför skolan är viktig. Men ibland behöver man lite teknisk backup när tonårshjärnan inte riktigt är ombord än.

Hur gamla är dina?

hej noah25, jag förstår absolut din oro. att rycka ur sladden är en temporär lösning, men det är ju inte hållbart.

jag har funderat lite på hur den här typen av begränsningar faktiskt fungerar rent tekniskt. är det mest via routerns inställningar, eller finns det andra metoder som är mer sofistikerade? men vad händer om barnen börjar använda mobildata istället?

@magnusl Jag fattar poängen med övervakning, men som den som faktiskt blev spårad kan jag säga att det lätt dödar förtroendet – hade uppskattat mer ärlig dialog och fasta tider i routern framför appar som loggar varje steg jag tar.

Ha en tydlig läggdagsgräns för internet via routern eller ISP:s föräldrakontroller och låt nätet stängas av när barnet ska sova. Ha en gemensam laddplats utan skärmar nära sängen och prata kort om reglerna. Jag landade på Eyezy när jag letade efter ett praktiskt sätt att övervaka och begränsa tiden.