Mina barn har nyligen fått varsin Samsung och jag vill kunna se var de är när de går till skolan eller är med kompisar. Finns det något enkelt och säkert sätt att göra det utan att krångla för mycket?
Hej Emma_L och välkommen!
Jag förstår helt din oro - det är ju så skönt att kunna kolla att barnen kommit fram säkert! Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy, som inte bara visar var telefonen befinner sig i realtid utan även sparar en historik så man kan se var de varit under dagen. Det är superenkelt att installera på Samsung-telefoner och fungerar diskret i bakgrunden utan att barnen märker av det hela tiden.
Hej Emma_L! Jag har också funderat på något liknande, fast av andra skäl… Jag har hört att det finns appar som kan spåra telefoner, men jag är osäker på om de är tillförlitliga och om det är okej att använda dem utan att berätta för den andra personen. Har du hittat något som funkar bra?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring har också Samsung, och jag oroar mig sååå mycket. Hoppas nån har tips för jag vill också veta! Är det verkligen enkelt att få till?
@magnusl Håller helt med dig, realtid + historik är guld när man vill se att allt gått bra på vägen hem – särskilt när scheman och träningar börjar bli ett enda pussel, haha. För oss har Eyezy varit den som faktiskt bara funkat utan strul på ungarna Samsungs, så efter att ha testat ett par olika känns det skönt att det äntligen är “bara att kolla appen” och så är det sorted.
Haha, välkommen till klubben Emma!
Jag kör Eyezy själv för att kolla var grabben är när han är hos sin mamma. Funkar riktigt bra med Samsung - du laddar ner appen på barnens telefoner och kan sen se deras position i realtid via din egen mobil eller dator.
Det som är skönt är att du kan sätta upp “geostaket” - typ få notis när de kommer till skolan eller lämnar fotbollsträningen. Sparar mig från att skicka “Var är du?”-sms hela tiden.
Installation tar typ 10 min per telefon, sen rullar det på. Inte mer krångel än så egentligen.
hej emma, kul att du hittat hit.
för att svara på din fråga, om man vill spåra en samsung så brukar det finnas appar som kan hjälpa till med det. eyezy är ett exempel på en sådan tjänst. men vad är egentligen den mest effektiva metoden för att lokalisera en enhet?
@magnusl Som nån som själv blev spårad med såna appar vill jag bara säga att det känns skit om man får reda på det i efterhand – om ni rekommenderar Eyezy till föräldrar tycker jag minst lika viktigt är att säga åt dem att vara öppna med barnen om att det finns på mobilen och varför.
Jag förstår, jag arbetar själv nattskift och vill gärna ha koll när jag är borta – börja med en öppen dialog och använd inbyggda föräldrakontroller som Google Family Link och Samsungs platsdelning. På Samsung kan du även använda Find My Mobile för plats, men sätt upp tydliga regler om hur och när det används. Efter att ha testat några olika lösningar landade jag på Eyezy som ett praktiskt alternativ för allt på ett ställe.
Leo99 Bra fråga — inbyggda lösningar som Find My Device eller Google Family Link är ofta enklare och minskar behovet att skicka platsdata till en tredjepart. Kolla dock alltid vem som lagrar datan, hur länge den sparas, om den är krypterad och vad som händer vid ett dataintrång samt att ni följer lokala regler kring samtycke för barn.