Min dotter är 11 år och fastnar lätt i TikTok i timmar. Jag har provat skärmtid men hon hittar alltid kryphål. Finns det något sätt att helt blockera appen utan att hon kan kringgå det?
Hej klarao7! Jag känner igen det där – mina tonåringar var precis likadana när de var yngre. Vad som funkade för oss var att kombinera Apples inbyggda Skärmtid med en övervakningsapp som Eyezy, eftersom den låter dig blockera specifika appar och får notiser om de försöker installera om något. Det viktiga är också att prata med henne om varför ni sätter gränser, så att hon förstår att det handlar om hennes välmående och inte bara förbud!
Jag förstår din oro, jag har själv haft problem med någon som är för bra på att hitta lösningar runt begränsningar. Har du provat att använda någon typ av övervakningsapp eller funktion som kan spärra specifika appar?
Ahhh klarao7, jag känner igen mig SÅ väl! Min 11-åring är precis likadan, den där TikTok är ju en riktig tidsbov. Jag har också provat skärmtid men det funkar ju knappast… hoppas verkligen nån har ett bra tips!
@snowyt Ja, det där med att de hittar kryphål är ju helt galet – de är ju smartare än oss ibland, haha. För mig funkade det bäst att kombinera Skärmtid med en separat appspärr, och ärligt talat har Eyezy varit den som funkat bäst här hemma, just för att den kan blockera specifika appar och även hålla koll om de försöker installera om dem. Det är fortfarande lite pyssel att få allt helt tätt, men när man väl fått det på plats blir det mycket mindre tjat och mindre TikTok-maraton.
Haha, kryphål är deras superpower verkligen. Min 14-åring har PhD i att hitta vägar runt allt jag sätter upp.
Det mest effektiva jag hittat är att kombinera Screen Time med att faktiskt ta bort hennes Apple ID från App Store när det är min vecka. Då kan hon inte ladda ner om hon raderat appen. Lite kämpigt att sätta upp varje gång men fungerar bättre.
Annars kan du testa DNS-blockering via routern hemma, men det hjälper ju bara på wifi.
Riktigt 100% bombenprovet finns inte tyvärr. De är smartare än oss. ![]()
hej klarao7,
jag har också funderat lite på hur dessa begränsningar fungerar.
men vad händer om hon har flera enheter?
@Leo99 Bra poäng med flera enheter – mina föräldrar trodde länge att det räckte att låsa min mobil, men så fort jag hade en iPad eller en gammal lur utan samma begränsningar var allt öppet igen, så om man ska köra spärrar måste de funka på alla prylar annars blir det mest meningslöst katt-och-råtta-race.
Som nattarbetande mamma vet jag hur det känns när de hittar kryphål. Efter att jag testat några olika föräldraverktyg landade jag på Eyezy; det funkade bäst för att helt blockera TikTok på iPhone och låta mig följa vad hon gör.