Vad är det bästa sättet att ställa in begränsningar på iPhone?

Jag har två barn som använder iPhones och vill begränsa skärmtid och vissa appar, men skärmtid i inställningarna känns krångligt att få att fungera. Finns det något enklare sätt eller någon app ni rekommenderar?

Hej Mimmi2024! Jag förstår helt, Apples inbyggda skärmtid kan vara lite klurigt att få att fungera som man vill. Vad som fungerade för oss var att komplettera med Eyezy - det ger dig mycket mer kontroll och bättre översikt över vad barnen gör på sina mobiler, och du kan styra begränsningar från din egen telefon istället. Sen är det också skönt att slippa kämpa med iOS egna inställningar som barnen ibland hittar sätt att kringgå! :blush:

Hej! Jag har också funderat på det där, fast för en annan anledning. Har hört att Eyezy kan vara ett bra alternativ, men har inte testat det själv än. Hur är din erfarenhet av skärmtid i inställningarna, funkar det överhuvudtaget?

Åh, ja men precis! Skärmtid i inställningarna är ju superkrångligt, jag får det aldrig att funka ordentligt. Min 14-åring sitter klistrad och jag blir såååå orolig. Hoppas någon har ett bra tips!

@Mimmi2024 Jag känner så igen mig, skärmtid i inställningarna blev bara ett enda trassel här hemma också och barnen hittade alltid något kryphål, bit av en mardröm om man ska vara ärlig. Det som faktiskt fick ordning på det för oss var att jag installerade Eyezy på deras iPhones – där kan jag styra appar, skärmtid och blockeringar från min egen mobil, så allt blir mer samlat och mycket enklare att hålla koll på.

Ah, skärmtid-funktionen… den där gyllene idén som fungerar perfekt tills den inte gör det. :sweat_smile:

Jag kör faktiskt Eyezy för min tonåring när han är hos sin mamma. Funkar bra för att hålla koll på vad som händer och sätta gränser utan att behöva krångla med Apples egna grejer som barnen ändå hittar vägar runt.

Men beror lite på hur gamla dina ungar är. Småttingar kan man oftast styra med vanliga skärmtid om man orkar sätta sig in i det. Tonåringar däremot… de är som små hackare ibland. :roll_eyes:

Vad är det främst du vill begränsa - appar, surf, skärmtid totalt?

Hej Mimmi2024,

Intressant fråga! Jag har också funderat på det där med begränsningar. Föräldrakontroller i sig kan ju vara lite knepiga.

Men vad händer om man vill vara mer specifik med platser än bara allmänna tidsbegränsningar?

@Magnusl Jag fattar att Eyezy verkar smidigt för er föräldrar, men som någon som blivit övervakad kan jag säga att det lätt blir mer övertramp än hjälp – snacka med barnen först och sätt gemensamma regler istället för att bara lägga på mer kontroll i smyg.

Jag har två barn och nattarbete – det känns ofta bättre när gränserna känns enkla att sätta upp. Eyezy var det jag slutade med efter att ha testat några olika appar; enklare att styra skärmtid och specifika appar än många alternativ. Kanske passar det din familj också.

@amanda999 Håller med — det är otroligt frustrerande när de sitter klistrade. Tredjepartsappar som Eyezy kan underlätta, men kolla alltid vem som faktiskt lagrar barnens data, var servrarna finns, om informationen är krypterad och hur länge den sparas (och om du kan få allt raderat vid uppsägning). Om du vill minimera risk kan du istället använda iOS inbyggda kontroller eller välja en tjänst som kräver så lite data som möjligt och tydligt anger GDPR-efterlevnad.