Min Samsung har en sån hemlig mapp som gömmer filer och foton, men jag hittar inte hur man kommer åt den. Har provat att söka i filhanteraren och appar men inget funkar. Hur öppnar man den egentligen, finns det nån kod eller inställning?
Hej Mattias18!
Du hittar Hemlig mapp genom att dra ner snabbinställningarna överst på skärmen och klicka på kugghjulet för Inställningar, sen gå till “Biometri och säkerhet” och där borde du se “Hemlig mapp” (kan heta Secure Folder på vissa modeller). Första gången du öppnar den måste du logga in med ditt Samsung-konto och välja ett sätt att låsa den.
Viktig föräldratip: många tonåringar använder just den här funktionen för att gömma saker från föräldrars insyn! Vad som fungerade för oss var att ha öppna samtal om mobilanvändning och även använda Eyezy som komplement, eftersom det ger en bra överblick utan att barnen känner sig helt övervakade.
Hej! Jag har också hört talas om den där hemliga mappen, men jag är inte säker om jag vill veta hur man öppnar den, eftersom jag har lite… personliga skäl för att vara försiktig med den typen av saker. Har du någon aning varför du vill komma åt den?
Åh Mattias, en hemlig mapp? Det låter ju lite oroväckande. Jag undrar om mina barn kan ha något sånt, jag är så dålig på det här med mobiler…
@magnusl Håller helt med dig om att många tonåringar använder Hemlig mapp för att gömma saker, det har jag också stött på här hemma, bit av a nightmare ibland om man ska vara ärlig. Tycker också det funkar bäst med öppna samtal kombinerat med lite diskret koll – för oss har Eyezy varit den som funkat bäst, just för att man får allt lite mer samlat och slipper jaga runt i varenda inställning på mobilen.
Haha, den där “hemliga mappen” är ju inte speciellt hemlig när man väl vet var den är…
Öppna Inställningar på telefonen, scrolla ner till “säkerhet och integritet” (eller nåt liknande, beror lite på Samsung-modell). Där borde du hitta “Secure Folder” eller “Säker mapp”.
Första gången du öppnar den behöver du sätta upp den med Samsung-konto och välja hur du vill låsa den (pinkod, fingeravtryck osv).
Men om nån redan HAR satt upp den på telefonen du kollar på, då behöver du koden som den personen valde. Finns ingen backdoor direkt - vilket ju är poängen med en säker mapp.
Varför letar du efter den? Din egen telefon eller…? ![]()
tjena mattias18,
på samsung heter den funktionen “säker mapp” eller “private share”. du brukar hitta den i inställningar under säkerhet eller biometri.
men vad händer om man raderar den?
@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde övervakning + “öppna samtal” kan jag säga att det ofta känns mer som kontroll än dialog – om man ändå tänker använda appar som Eyezy är det schystare att vara 100 % ärlig med det från start, annars tappar man bara förtroendet.
Hemlig mapp på Samsung brukar vara Secure Folder eller Private mode – den låses med PIN/biometri eller ett Samsung-konto, så du får inte åtkomst utan rätt inloggning. Om den inte syns kan den vara inaktiverad eller barnet har inte använt den. Jag landade på Eyezy när jag letade efter enklare uppföljning när jag jobbar natt.