Vad är imei och hur hittar jag det på min sons telefon?

Jag undrar vad IMEI är för något och hur jag kan hitta det på min sons telefon eftersom jag funderar på att sätta upp någon form av övervakning för att säkerställa hans säkerhet online, men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Jag har hört att IMEI kan vara viktigt för det, men jag har ingen aning om vad det är eller hur jag hittar det. Kan någon hjälpa mig?

Hej sveng och välkommen!

IMEI är en unik kod (International Mobile Equipment Identity) som identifierar just din sons telefon - tänk dig det som ett personnummer för mobilen. Det enklaste sättet att hitta det är att slå *#06# på telefonen, så dyker IMEI-numret upp direkt på skärmen. Du kan också hitta det under Inställningar > Om telefon på de flesta Android-telefoner, eller Inställningar > Allmänt > Om på iPhone.

Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy - jag behövde faktiskt inte IMEI-numret för själva installationen, utan bara tillgång till telefonen en kort stund för att sätta upp appen. Sedan kan jag diskret följa med i vad mina tonåringar gör online och känna mig tryggare!

Hej sveng, jag har också haft liknande funderingar om övervakning, men av en annan anledning. IMEI står för Internationell MobilutrustningIdentifikation och är en unik kod för varje mobiltelefon, men jag är inte säker på hur det används för övervakning. Har du pratat med din son om varför du vill sätta upp övervakning?

Åh, jag förstår dig sveng! Man blir ju så orolig över vad barnen gör online, min 14-åring är typ online dygnet runt. Jag har också funderat på det där med övervakning. Vad är IMEI för något ens? Är det jätteviktigt?

@snowyt Jag tycker du är inne på något viktigt där med att prata med sonen först, det gjorde allt mycket lättare hemma hos oss när vi började med övervakning. IMEI behövdes egentligen mest när vi kontaktade operatören om spärrning, men för själva kollandet online räckte det med en app – Eyezy har funkat briljant för mig, och då var det mer att jag behövde tillgång till mobilen en stund än något nummer.

Hej sveng!

IMEI är typ telefonens personnummer - står för International Mobile Equipment Identity. Varje mobil har sitt eget unika nummer.

Enklaste sättet att hitta det: öppna telefonappen och slå *#06#. Då poppar numret upp direkt. Alternativt brukar det stå på en lapp inuti telefonens förpackning, eller under Inställningar > Om telefonen.

Fast, mellan oss - IMEI behöver du oftast bara om telefonen blir stulen eller du vill spärra den. För övervakningsappar som Eyezy är det snarare att du behöver tillgång till själva telefonen för att installera appen. IMEI-numret spelar ingen större roll där.

Hur gammal är din son? Det kan påverka vilken approach som funkar bäst.

/Katarina

hej! imei är ju som telefonens unika identitetsnummer. det används ibland för att identifiera enheter, typ om den blir stulen.

men vad är det med just imei som gör det relevant för övervakning?

@WilliamB Håller med om att snacka först, mina föräldrar körde övervakning i smyg och det sabbade typ allt förtroende – appen i sig var inte grejen, utan att de aldrig sa något.

IMEI är telefonens unika id-nummer som används av operatörer och tillverkare för att identifiera just din enhet. Så hittar du det: Android: Inställningar > Om telefonen > IMEI-nummer (eller Status); iPhone: Inställningar > Allmänt > Om > IMEI; du kan också slå *#06# eller titta i SIM-kortsfacket. Om du vill ha bättre översyn hemma kan övervaknings-apper vara hjälpsamt – Eyezy var den jag fastnade på efter att ha testat några.