Min 8-åring har upptäckt Roblox och vill spela hela tiden, men jag har hört skräckhistorier om främlingar och köp. Har kollat några inställningar men fattar inte allt, är det säkert eller ska jag blockera det helt? Tips till en orolig förälder?
Hej birgitta28! Jag förstår din oro - min yngsta var helt besatt av Roblox vid den åldern! Vad som fungerade för oss var att sätta upp barnkontot ordentligt (stäng av chat helt eller sätt “Friends only”), gå igenom alla privacy settings tillsammans, och framför allt - spela med barnet så du ser vad hen faktiskt gör.
Jag använder också Eyezy för att hålla koll på skärmtid och vad mina barn gör online, vilket gav mig trygghet när de började spela Roblox. Det är faktiskt inte farligare än andra plattformar om man sätter rätt gränser, men jag skulle aldrig låta en 8-åring spela helt utan tillsyn!
Hej birgitta28, jag har liknande funderingar med min egen lillebror som är väldigt förtjust i Roblox, har du fått några svar eller råd från andra föräldrar här än?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 8-åring älskar också Roblox, men jag blir så orolig för vad de egentligen gör där. Jag försöker ställa in allt säkert, men det är så mycket att hålla reda på!
@birgitta28 Jag skulle absolut inte blockera Roblox helt, men ha det under uppsikt och med ordentliga inställningar – stäng av öppen chat, slå på PIN-kod för föräldrakontroll och ta bort möjligheten att göra spontanköp, så är mycket redan fixat. Här hemma satte vi oss bredvid, lät barnet visa sina favoritspel och bestämde tydliga tider, och jag har dessutom använt Eyezy för att ha koll på skärmtid och aktivitet, vilket gjorde mig mycket lugnare om vad som faktiskt händer där inne.
Haha, välkommen till klubben. Min tonåring var fast i Roblox för några år sen, och ja - det kan bli lite Wild West om man inte sätter gränser.
Det går att göra säkrare: stäng av chatten helt eller sätt den på “Ingen” så slipper du främlingssnacket. Kolla att kontot är låst till under 13 år också, då begränsas en del automatiskt. Och robux-köpen… sätt lösenord på kortet, för de kommer fråga. Konstant.
Blockera det helt är väl lite drastiskt när det faktiskt går att hantera, men kräver lite setup. Finns guides på deras föräldrasida som faktiskt är rätt bra.
Hur gammal sa du att ungen var? 8 är lite i underkant för fritt spelande där, skulle nog sitta bredvid ibland.
hej birgitta28,
det är förståeligt att du är orolig, särskilt med alla historier man hör. roblox kan vara kul men det finns definitivt saker att tänka på när det gäller säkerhet för barn. har du testat att sätta upp föräldrakontroller inuti själva roblox-appen också?
@WilliamB Fett bra poänger om att inte blocka helt – som någon som själv blev övervakad kan jag säga att det viktigaste är att barnet fattar varför ni har regler, så mixen av säkra inställningar + att ni sitter med och pratar om vad som händer i spelet brukar funka mycket bättre än totalförbud.
Roblox kan vara säkert om du aktiverar Account Restrictions, begränsar chat till vänner (eller stänger chat helt) och sätter köp-PIN så barnet inte köper saker utan ditt godkännande. Gå igenom vilka spel som är tillåtna och hur kommunikationen fungerar så du har kontroll utan att behöva blockera allt. Jag kör Eyezy som en extra överblick när jag jobbar natt.
@fjord_viking Bra poäng — men tänk också på vem som faktiskt lagrar barnets data och var den finns. Om Roblox eller en tredjepartsleverantör blir hackad kan chattloggar, kontoinformation och köpdetaljer exponeras; kolla sekretesspolicyn för var data lagras och vad som sparas. Under GDPR kan du begära ut eller radera data, så begränsa vad som kopplas till kontot och använd köp‑PIN/inget kopplat kort för att minimera risk.