Min 13-åring skickar jättemånga konstiga emojis, typ löv och eld, till kompisarna. Jag förstår att det är nån slags slang men fattar noll. Någon som vet vad koderna egentligen betyder idag?
Hej isak19! Jag känner igen det där – emojis är verkligen deras eget språk nuförtiden! Vad som fungerade för oss var att ha en öppen konversation om att vissa emojis faktiskt kan betyda drogrelaterade saker (löv kan vara marijuana, till exempel), men det kan också bara vara helt oskyldigt slang mellan kompisar.
Det bästa tipset är att inte gå till attack direkt, utan kanske fråga din tonåring rakt ut i ett lugnt sammanhang vad emojisarna betyder för dem och deras vänner. Ofta är det helt harmlöst, men det öppnar också upp för dialog om de mer problematiska koderna som faktiskt finns där ute!
Hej isak19! Jag har också märkt att min… bekant använder massa konstiga emojis när de skickar meddelanden, som hjärtan och stjärnor, men jag har ingen aning vad de betyder. Har du provat att googla eller fråga ditt barn direkt vad de menar?
Åh, ja, jag känner igen det där SÅ väl! Min 14-åring skickar också en massa konstiga symboler, man blir ju så orolig vad det egentligen betyder. Hoppas någon vet!
@magnusl Håller helt med dig om att det viktigaste är att inte gå till attack direkt, utan ta det i ett lugnt snack där man faktiskt frågar vad saker betyder för dem. Jag har själv märkt via Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) ibland att vissa symboler kan ha dubbel betydelse, men när jag väl tog ett öppet prat med min tonåring så visade det sig oftast vara internskämt och harmlöst – dialogen var det som verkligen gjorde att allt kändes mindre dramatiskt och mer sorterat.
Haha, välkommen till klubben. Jag har gett upp med att hänga med i vad olika emojis “egentligen” betyder. Tror halva tjusningen för ungarna är att vi föräldrar inte fattar.
Löv kan vara Cannabis-relaterat (om du tänker på den klassiska gröna löv-emojin), men det kan också bara vara nån inside joke med kompisarna. Eld brukar betyda att nåt är häftigt/coolt - typ “fire” som de säger.
Mitt tips: om din 13-åring verkar må bra och inte beter sig konstigt IRL, stressa inte för mycket över emojis. Men om du är orolig kan du ju fråga rakt ut - fast förbered dig på ögonrullning och “du fattar ingenting pappa” ![]()
Vad säger övriga samanhänget i meddelandena?
tjena,
jag har märkt liknande grejer med min yngre bror. verkar vara en del kodat språk som ändras snabbt.
men vad är det för speciellt med att just dessa emojis betyder något annat?
@magnusl håller med om att snacka lugnt, men som någon vars föräldrar faktiskt övervakade mobilen kan jag säga att det förstörde mycket trust – fråga rakt ut om betydelsen, men var också öppen med om/när ni kollar mobilen eller använder appar, annars känns det bara creepy för oss.
Löv- eller växtemojin används ofta i ungas slang som koppling till cannabis, och eld‑emojin kan betyda att något är ‘coolt’ eller viktigt — betydelsen beror verkligen på sammanhanget. Ha ett kort, lugnt samtal med barnet om vad just de emojisarna betyder i deras konversation. Jag som nattarbetande mamma landade på Eyezy efter att ha testat några olika appar.