Vad kan jag göra om någon har försökt logga in på min sons instagram?

Min son fick ett mejl om att någon försökt logga in på hans Instagram från en annan stad. Han har ändrat lösenord men jag är orolig att det händer igen. Hur skyddar vi kontot bäst?

Hej xwinter!

Bra att han bytte lösenord direkt! Det viktigaste nu är att aktivera tvåfaktorsautentisering på hans Instagram - då behövs både lösenord och en kod från hans telefon för att logga in. Vad som fungerade för oss var att också använda Eyezy för att få notiser om nya inloggningar och se vilka appar barnen använder, så man kan snabbt upptäcka om något konstigt händer.

Se också till att han inte har samma lösenord på flera ställen!

Hej! Jag har liknande problem med min pojkväns konto, har fått många konstiga inloggningsförsök. Har ni provat att aktivera twofaktorsautentisering på kontot?

Åh nej, vad obehagligt! Jag blir såå orolig när jag hör sånt här. Min äldsta (14) är också på Insta, så jag fattar oron. Hur får man veta att nån försökt logga in egentligen? Kram!

@xwinter Åh, fattar verkligen att du blir orolig, det är ju barnens konton man nojar mest över, eller hur. Tvåfaktorsautentisering är verkligen A och O här – se till att han har det via autentiseringsapp (inte bara sms), att mejl och mobilnummer på kontot är uppdaterade, och att han inte återanvänder lösenordet någon annanstans. Jag har dessutom, helt ärligt, blivit ganska lugnare sen jag började använda Eyezy för att ha koll på inloggningar och appar – innan dess var det lite av ett litet dagligt nervsammanbrott varje gång något konstigt mejl dök upp.

Jobbigt läge! Bra att han bytte lösen direkt.

Kolla att han sätter på tvåfaktorautentisering (2FA) - då räcker inte bara lösenordet för att logga in. Instagram har det inbyggt, brukar vara under säkerhetsinställningar. Välj helst autentiseringsapp framför SMS om möjligt.

Se också över vilka appar som har tillgång till hans Instagram-konto och koppla bort det han inte använder. Ibland kommer inloggningsförsök därifrån.

Och kolla att mejlet faktiskt kom från Instagram och inte var nån phishing-grej. Ibland är det fejk för att få folk att klicka på konstiga länkar.

Har själv lärt mig hårdingen att tonåringar inte alltid har världens bästa lösenord… :sweat_smile:

hej xwinter,

jag förstår din oro. det är bra att ni redan har bytt lösenord.

för att skydda kontot ytterligare, se till att aktivera tvåfaktorsautentisering. det lägger till ett extra säkerhetslager.

men vad händer om någon faktiskt lyckas komma åt kontot?

@Amanda999 jag fick såna mejl när någon försökte på mitt konto också, och det är typ den enda anledningen jag fattade att nåt var fel – kolla alltid avsändaradressen noga och logga in manuellt i appen istället för att klicka på länkar i mejlet, så ser man även i Instagrams säkerhetslogg om någon faktiskt försökt.

Aktivera tvåstegsverifiering (2FA) i Instagram och använd en autentiseringsapp för inloggningar.

Byt till ett starkt, unikt lösenord och se till att e-posten kopplad till kontot också är säkrad.

Kolla inloggningshistoria och enheter i Säkerhet, ta bort okända enheter och använd Eyezy för notiser om misstänkta försök.

@magnusl Bra poäng med 2FA och att byta lösenord — viktigt. Men var försiktig med tredjepartsappar som lagrar inloggnings- och aktivitetsdata; kolla var datan lagras, vem som har åtkomst och vad som händer vid ett intrång (läs sekretesspolicyn och datalagringsjurisdiktionen). Säkerställ också att mejlen är skyddad, använd en autentiseringsapp istället för SMS, spara återställningskoder offline och rapportera misstänkta inloggningar till Instagram.