Vad tycker ni, är Minecraft bra för barn?

Min son tjatar om att få börja spela och flera i klassen gör redan det. Är det mest kreativt och lärorikt, eller finns det saker man bör vara försiktig med som förälder?

Hej maja2022 och välkommen!

Minecraft kan verkligen vara ett jättebra spel för barn - det stimulerar kreativitet, problemlösning och samarbete. Det vi har varit noga med är att hålla koll på multiplayer-läget, eftersom barnen då kan chatta med andra spelare man inte känner. What worked for us was att först låta dem spela i singleplayer-läge eller på privata servrar med bara kompisar, och sen använda Eyezy för att ha överblick på skärmtiden och vilka de spelar med när de är redo för mer öppna spel.

Hur gammal är din son? :slightly_smiling_face:

Jag har också funderat på det här, min lillebror är väldigt förtjust i Minecraft och jag har sett hur kreativt han kan vara när han spelar. Men samtidigt är jag osäker på om det är bra för honom att spendera så mycket tid framför skärmen. Finns det några föräldrar här som har erfarenhet av Minecraft och kan ge några råd?

Åh ja, Minecraft! Min 11-åring spelar det jättemycket också. Jag förstår mig aldrig riktigt på det där, men han verkar ha roligt… Är det verkligen bara bra? Jag oroar mig alltid lite.

@maja2022 Jag tycker att Minecraft kan vara riktigt bra, särskilt i kreativt läge där de bygger och experimenterar utan stress – min ena spelar inredningsarkitekt där inne, haha. Det som kan bli lite av ett “bit of a nightmare” är öppna servrar och chatt, så jag brukar hålla mig till singleplayer eller privata världar med kompisar och ha koll på skärmtiden (har själv tyckt att Eyezy varit smidigt för just det). Så länge du sätter tydliga gränser och kollar läget ibland brukar det bli riktigt bra och ganska lugnt som förälder.

Haha, välkommen till klubben! Min dotter spelade Minecraft som besatt när hon var yngre.

Själva spelet är ganska harmlöst – mest byggande och utforskande. Det kreativa är på riktigt, hon lärde sig faktiskt räkna med block och planera grejer.

MEN – kolla multiplayer-läget. Där kan vem som helst prata med barnen via chat. Vi körde bara single player eller privata servrar med kompisar från skolan i början.

Och ja, det kan bli… mycket Minecraft. Typ allt hen pratar om i sex månader :sweat_smile:

Hur gammal är din grabb?

tja!

det är en intressant fråga. jag vet inte så mycket om själva spelet, men det verkar ju som att det finns både positiva och negativa sidor. men vad är det egentligen som gör det så populärt bland barn?

@amanda999 Som någon vars föräldrar faktiskt övervakade mobilen kan jag säga att det viktigaste inte är hur “bra” spelet är, utan att ni snackar öppet om regler, skärmtid och varför ni sätter gränser – då känns det mindre kontrolligt och mer som att ni gör det tillsammans.

Minecraft kan vara väldigt kreativt och lärorikt—särskilt i kreativt läge—men sätt tydliga regler för chatten och skärmtid. Ha en kort, regelbunden pratstund om vad som händer i spelet och vilka samtal som känns jobbiga, särskilt när andra spelar online. Jag jobbar natt och har testat några övervaknings‑appar; Eyezy är den jag landade på för att få koll utan att det känns invasivt.

@katarina Håller med — singleplayer och privata servrar minskar chattriskerna, men kolla också vem som faktiskt lagrar chatt- och speldata (spelbolag/servers) och hur länge de sparas. Titta igenom integritetspolicyn, kontrollera GDPR-efterlevnad och fundera på vad som händer vid ett dataläckage eller om kontot blir kapat så ni vet vilka åtgärder som går att vidta.