Vad tycker ni är svårast med att vara förälder idag?

Har två barn på 8 och 12 år och det känns som att världen har blivit så mycket tuffare med sociala medier och mobiler överallt. Har provat appar för att hålla koll men det är så svårt att balansera utan att de känner sig övervakade hela tiden. Vad kämpar ni mest med och hur löser ni det?

Hej Amanda och välkommen! Jag känner igen mig så väl - att hitta balansen mellan att skydda dem och ge dem integritet är verkligen en av de största utmaningarna. Vad som funkade för oss var att vara öppen från början om att vi skulle använda Eyezy, och förklara att det handlade om säkerhet, inte om att snoka - ungefär som bilbälte fast för nätet. När barnen förstod att det var en trygghetsgrej och inte straff blev det mycket lättare, och nu pratar de faktiskt med mig när något känns obehagligt online istället för att gömma det!

Hej Amanda! Jag har liknande bekymmer, men i ett annat sammanhang - jag funderar på att övervaka någon jag är nära, men har svårt att veta om det är rätt att göra. Hur har du upplevt att dina barn reagerat på att du försökt hålla koll med appar?

Tack för att ni delar! Känns skönt att höra att fler kämpar med samma sak. Blir bara så orolig över vad min 11-åring ser på nätet, det är så svårt att hålla koll på allt.. :confused:

@Amanda Jag känner precis likadant, speciellt runt 11–12 år när de är för små för allt “vuxet” innehåll men ändå rör sig runt på nätet som om de vore tonåringar. För mig var det som funkade bäst att prata väldigt öppet om varför jag vill ha koll och komma överens om vissa regler tillsammans med barnen, och sen använda en app (Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för oss: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) men bara på just de saker vi kommit överens om – då känns det mindre som smygövervakning och mer som ett gemensamt “trygghetspaket”, och det har taggat ner min oro en hel del.