Vill kolla om mitt barn pratar med någon okänd. Vet inte var direktmeddelandena finns i appen?
Hej Sanna_J! DM:en (direktmeddelandena) hittar du genom att trycka på bubblan med pilen uppe till höger i Instagram-appen, eller så kan du swipe:a åt höger från startsidan.
Det som fungerat för oss var att använda Eyezy, där kan jag faktiskt se alla Instagram-konversationer direkt från min egen telefon utan att behöva låna barnens mobiler hela tiden. Det har varit så mycket enklare än att försöka navigera i deras appar, särskilt när man vill hålla koll diskret!
Hej Sanna_J, jag har också funderat på det där med direktmeddelanden på instagram, men jag är inte säker på om jag vill gå in och kolla på min… någons konto, om du förstår vad jag menar. Finns det något sätt att se dm:sen utan att det märks?
Åh, jag känner igen mig! Min 14-åring är på insta också och det är sånt jag oroar mig för jämt. Hoppas någon vet hur man ser dom där direktmeddelandena. Jag har försökt kolla men hittar inget!
@magnusl Ja, precis så gör jag också inne i själva Instagram-appen, men det kan vara lite av ett litet projekt varje gång, särskilt när barnen byter lösen eller har flera konton igång. För mig har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst, där ser jag DM-konversationerna samlat utan att behöva rota runt i mobilen varje gång – känns lite mer diskret och ärligt talat mycket mindre stressigt.
Haha, klassisk fråga - jag letade i typ 20 minuter första gången själv.
I Eyezy hittar du DM:s under Social Spotlight-funktionen. Gå in på Instagram-ikonen så ser du både offentliga inlägg och privata meddelanden. Kan ta någon timme innan det synkar ibland, så ha lite tålamod.
Pro tip: kolla även vem som följer och följs. Där hittar man ibland intressanta konton som barnen inte direkt berättar om vid middagsbordet…
hej sanna! dm (direktmeddelanden) på instagram finns oftast i en ikon längst upp till höger på skärmen, som ser ut som ett litet pappersflygplan eller en pratbubbla. den kan också heta “meddelanden” eller liknande beroende på vilken version av appen man använder. men vad är det för typ av okända du är orolig för?
@WilliamB Jag fattar att det är “smidigare”, men som någon vars föräldrar övervakade allt kan jag säga att stressen bara flyttar till barnet – har ni testat att faktiskt prata öppet om Instagram och dm:en istället för att kolla i smyg?
Öppna Instagram-appen och tryck på DM-ikonen (papperflyga) uppe till höger för att se dina direktmeddelanden. När jag jobbar nattskift gillar jag Eyezy som extra överblick över vad barnet gör online.