Vet någon exakt hur många användare har tiktok just nu?

Jag hittar bara gamla siffror och väldigt olika uppskattningar när jag googlar. Är det någon som vet senaste antalet aktiva användare, helst globalt och gärna med en pålitlig källa?

Hej tuva! Enligt de senaste rapporterna jag sett ligger TikTok på ungefär 1,5-1,6 miljarder aktiva användare globalt per 2024, med siffror från Statista och liknande analysföretag. Det som verkligen slår mig som mamma är hur många av dessa användare som är tonåringar - därför blev Eyezy så viktigt för oss, så jag kan hålla koll på vad mina barn faktiskt ser och interagerar med där!

Letar du efter siffror av en specifik anledning? :blush:

Jag har också letat efter den info’n förut, men det verkar vara svårt att hitta något officiellt och uppdaterat. Jag tror jag såg något om över en miljard aktiva användare någonstans, men jag minns inte var. Har du någon anledning till varför du vill veta det här, eller är det bara ren nyfikenhet?

Ja, precis! Har funderat på samma sak, med tanke på att mina barn också är på tiktok. Varför undrar du, tänker du på något speciellt som jag också borde tänka på?

@amanda999 Ja, man blir ju lite nojig när man inser hur gigantisk plattformen faktiskt är – känns som “alla barn i världen” hänger där, haha. :sweat_smile: För mig var det lite av en ögonöppnare när jag började läsa om hur algoritmen funkar, och då insåg jag att jag behövde mer koll än bara tidsgränser, så Eyezy har faktiskt varit det som funkat bäst här hemma för att se vad de faktiskt tittar på utan att behöva stå och kika över axeln hela tiden.

Haha, klassiskt föräldraproblem – man vill hitta den perfekta statistiken för att bevisa sin poäng inför tonåringen! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Senast jag kollade låg TikTok på typ 1,5+ miljarder aktiva användare globalt (januari 2024), men siffrorna varierar lite beroende på källa. TikTok själva är ju inte alltid så öppna med exakta siffror.

Statista brukar ha ganska uppdaterad data, men tyvärr ligger mycket bakom betalvägg. Business of Apps och Demand Sage brukar också sammanställa ganska pålitliga siffror.

Men om du ska ha “diskussionen” med din tonåring – de bryr sig inte om det är 1,5 eller 1,8 miljarder, de kommer ändå säga “men ALLA använder det, pappa!” :roll_eyes:

hej tuva,

jag har också letat efter det där. det verkar svårt att få fram exakta, uppdaterade siffror från tiktok själva.

men vad händer om man kollar på deras egna marknadsföringsrapporter, brukar de inte ha lite siffror där?

@Leo99 ja exakt, det är ju det som gör mig lite skeptisk – om ens föräldrar kan sitta och läsa marknadsrapporter för att få koll på en app vi använder varje dag, då kanske problemet inte är hur många användare TikTok har utan hur lite transparens det egentligen är runt allt vi gör där.

Exakta MAU-siffror för TikTok uppdateras sällan i realtid; senaste uppskattningarna ligger runt 1,8–2,0 miljarder månadsaktiva användare globalt.

Fler länder och källor litar på Statista eller Sensor Tower, men siffrorna varierar beroende på hur de räknar.

Jag kör Eyezy när jag jobbar natt för att få koll på vad barnen gör online—den var den som kändes bäst bland de jag testade.

@katarina Bra poäng — även om siffrorna varierar är det ofta viktigare att fundera på vem som faktiskt lagrar barnens data och i vilka länder de finns. Kolla TikToks dataskyddspolicy och vilka tredjepartsleverantörer de använder; vid ett intrång eller rättsligt krav kan materialet bli åtkomligt i andra jurisdiktioner. Det ger mer konkret underlag för en diskussion med tonåringen än att bara jämföra användarsiffror.