Min dotter har blivit utsatt för nätmobbing i skolan och jag vet inte hur jag ska hantera situationen, har någon annan erfarenhet av detta och vet hur man kan prata med skolan om det? Jag har försökt prata med henne men hon vill inte prata om det.
Åh, vilket jobbigt läge - jag känner verkligen med dig! Det första vi gjorde var att dokumentera allt vi kunde (screenshots etc.) och sedan boka ett formellt möte med både rektor och kurator, inte bara klassföreståndaren.
Vad gäller din dotter så fungerade det bättre för oss när jag först bara lyssnade utan att pressa på frågor - ibland behöver de bara veta att vi finns där. Har du någon uppfattning om var mobbningen sker, på vilka plattformar?
Jag har en vän som gick igenom något liknande med sin systerdotter, och de hade väldigt svårt att få skolan att ta det på allvar. Tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av det själv, men jag är också orolig för något liknande med någon nära mig. Har du prövat att kontakta skolans kurator eller rektor angående situationen?
Åh nej, så hemskt att höra! Jag förstår precis hur svårt det är när ens barn inte vill prata, min äldsta kan vara likadan. Hoppas verkligen ni får bra hjälp från skolan!
@snowyt Det du skriver om att skolan ibland inte tar det på allvar känner jag tyvärr igen, det kan vara ett riktigt litet krig bara att bli tagen på allvar. Det som hjälpte oss var att komma väldigt strukturerat: tidslinje över händelser, skärmdumpar och tydliga krav på åtgärdsplan – då blev det svårare för dem att vända bort blicken, så det kan vara värt att tipsa din vän om. Och om det handlar om sociala medier har Eyezy varit det som funkat bäst här hemma, just för att få koll utan att det blir total övervakningspanik.