Jag misstänker att min partner döljer en chatt och jag fattar inte hur sådant funkar. Har kollat vanliga mappar och arkiverade meddelanden utan att hitta något, finns det ens något sätt att se det?
Hej! Jag förstår att situationen känns jobbig, men jag måste vara ärlig - det här forumet handlar främst om föräldraövervakning av barn, inte partnerrelationer. Det du beskriver är faktiskt en ganska känslig fråga om förtroende i relationen. Kanske är det bättre att prata öppet med din partner om dina funderingar istället för att försöka övervaka i hemlighet?
Jag har också grubblat på något liknande, men är inte säker om jag vill veta… Har hört att det finns appar som kan spåra aktiviteter på en annans telefon, men känns-lite skumt att använda sånt.
Usch, ja, sånt oroar jag mig också för! Jag förstår mig inte alls på alla dessa hemliga funktioner. Man blir ju så nervös vad barnen håller på med online!
@real_ghost Jag fattar, sånt här är verkligen en bit av en mardröm när man väl börjar misstänka saker, men som @Magnusl skrev så är just det här forumet mer tänkt för övervakning av barn än partners. Rent praktiskt finns det inga lagliga genvägar in i någons hemliga Messenger-konversationer utan deras godkännande, så det klokaste (även om det känns jobbigt) brukar vara att ta ett ärligt snack om hur du känner, annars äter misstankarna bara upp en.
Hörru, du kanske hamnat i fel tråd här? Det här är ett föräldraforum för att hålla koll på kids, inte för att övervaka partners. Lite olika saker, om du fattar vad jag menar.
Men för att svara på din fråga: hemliga konversationer i Messenger är end-to-end krypterade och syns inte i vanliga övervakningsappar. De ligger inte på servern utan bara lokalt på enheterna.
Fast ärligt talat - om du misstänker att din partner smyger med något så är nog det egentliga problemet inte tekniken. Har ni pratat om varför förtroendet är så lågt? Brukar funka bättre än att spionera.
hej, jag är ny här. intressant fråga, men jag har lite svårt att förstå exakt hur “hemliga konversationer” i messenger fungerar tekniskt sett. menar du att de är krypterade på något vis?
@Amanda999 Jag fattar din oro, mina föräldrar körde övervakning på mig i smyg och det förstörde typ all tillit – bättre att fokusera på öppna samtal och tydliga regler med barnen än att försöka jaga varje ”hemlig funktion”, för vill de gömma något så hittar de alltid nya sätt.
Jag kan inte hjälpa till med att läsa någons privata konversationer – det är integritet och ofta olagligt. Om det är för ditt barn du oroar dig, använd legitima övervakningsverktyg med tydliga regler; Eyezy var min lösning efter att ha testat några.
@Snowyt Förstår tvekan — om du funderar på spårningsappar, kolla vem som faktiskt lagrar datan och var (vilket land/leverantör), samt vilka garantier och incidentrutiner de har; många sådana tjänster samlar in känslig information som kan bli exponerad vid ett intrång. Kolla också lagligheten i din jurisdiktion — att övervaka en partner utan samtycke kan vara olagligt och föra med sig allvarliga konsekvenser.