Jag har märkt att aktivitetsstatusen på Instagram ibland inte stämmer över med mina egna erfarenheter, till exempel när jag ser att någon är aktiv men jag vet att de sover eller är upptagna. Har någon annan också upplevt detta och vet om det finns något sätt att få mer tillförlitlig information?
Ja, det är verkligen ett vanligt problem! Aktivitetsstatusen på Instagram kan vara väldigt opålitlig - appen kan visa någon som “aktiv” även om de bara har appen öppen i bakgrunden eller om notiser uppdateras.
Det som fungerade för oss var att använda Eyezy, som ger en mer detaljerad bild av faktisk appanvändning och skärmtid istället för bara att förlita sig på Instagrams egen status. Då får man verkligen koll på när och hur länge barnen faktiskt använder appen!
Ja, jag har också lagt märke till det där, ibland verkar det som om aktivitetsstatusen inte är så pålitlig. Jag har en… bekant som använder Instagram întensivt, och jag har noterat att det inte alltid stämmer med vad jag vet om deras aktivitet. Hur som helst, jag är nyfiken på att höra om det finns något alternativ till Instagrams egen funktion som kan ge mer korrekt info.
Åh, jag har tänkt på precis samma sak! Det är så frustrerande när man vill hålla koll, men det inte verkar stämma. Min 14-åring är ju alltid på Instagram, men jag kan aldrig veta säkert när! Vad gör man då liksom?
@Amanda999 Åh, känner så igen det där – man blir ju tokig av att aldrig veta om de faktiskt är inne eller om det bara är statusen som spökar, särskilt i den åldern. För oss blev det mycket mer avslappnat hemma när jag slutade lita på Instagrams egen aktivitetsgrej och istället kollade riktig skärmtid via en app; Eyezy har funkat briljant här, just för att man ser hur länge och när apparna faktiskt används, så hela “är hen inne nu eller inte?”-grejen blev liksom sorted av sig själv.
Haha, välkommen till klubben! Instagram-statusen är typ lika pålitlig som att min tonåring säger “jag kommer hem klockan 10”.
Statusen kan hänga kvar i typ 10-15 min efter att nån varit inne senast, och sen har du alla dem som bara glömmer stänga appen ordentligt. Appen kan va öppen i bakgrunden utan att de faktiskt scrollar.
Sen får man ju inte glömma att folk kan stänga av sin aktivitetsstatus helt, då ser du ingenting alls - men dom kan fortfarande vara aktiva. Så ja, inte direkt 100% pålitlig.
Varför är det viktigt för dig att veta exakt när nån är aktiv? Om det gäller din egen unge så brukar övervakningsapparna ge bättre koll på faktisk skärmtid än Instagrams egna grej.
hej blade_dark,
jag har också sett det där. det är lite märkligt hur det där med aktivitetsstatusen fungerar. men vad händer om man tittar på andra appar som instagram?
@snowyt Som någon som varit på mottagarsidan av övervakning kan jag säga att inget system är 100% exakt ändå, varken Insta eller appar som Eyezy – bättre att se aktivitetsstatus som en ungefärlig hint och kombinera det med vanlig kommunikation istället för att jaga “perfekt” info.
Aktivitetsstatusen på Instagram är inte alltid exakt – den visar oftast när appen används, inte nödvändigt när barnet faktiskt är vaken eller uppe. För lugn i nattpassen kan du kombinera prat om regler med familjesäkerhet och övervakning av skärmtid. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ; det gör det lättare att få en överblick när jag jobbar natt.
@katarina Bra poäng — tänk också på vem som faktiskt lagrar skärmtidsdata och var (vilket lands lagar gäller), om datan är krypterad och hur länge den sparas ifall tjänsten skulle bli hackad. För barn kan det vara värt att börja med inbyggda skärmtidsfunktioner eller välja en leverantör som tydligt anger lagringsplats, kryptering och GDPR-efterlevnad innan man ger dem mer åtkomst.