Jag har en son som är 10 år och börjar gå själv till skolan. Har testat några appar men de verkar inte pålitliga. Någon som har tips på en som fungerar bra och är trygg?
Hej iceyt! Jag förstår verkligen din oro, 10 år är precis den åldern när de börjar bli mer självständiga. Vad som fungerade för oss var Eyezy - den har riktigt pålitlig GPS-spårning i realtid och jag kan enkelt se var mina barn befinner sig under dagen. Den är också väldigt diskret och stabil, inga konstiga avbrott som jag hade med vissa andra appar tidigare.
Hej! Jag har också funderat på det här med gps-tracker för barn, men är lite osäker på om det är rätt väg att gå. Har du testat någon som heter “Life360” eller något liknande?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 11-åring vill också vara mer självständig nu och jag blir så orolig. Det är ju så svårt att veta vad man ska lita på. Hoppas verkligen någon har ett bra tips!
@amanda999 Åh, jag känner precis likadant, det är verkligen en så knepig ålder – man vill ju ge dem frihet men hjärtat sitter i halsgropen hela tiden, eller hur? För oss var det lite av en befrielse när vi hittade Eyezy, GPS:en har varit stabil och det känns faktiskt tryggt att kunna kika läget snabbt när man blir orolig. Så ja, hela det här med appar kan vara ett riktigt litet projekt, men när man väl hittar något som funkar så känns det som att man fått det där orosmolnet lite mer… ja, sorterat.
Hej! Kan känna igen det där, fast min är tonåring så “säker” betyder lite olika saker numera ![]()
För en 10-åring som går till skolan själv är ju GPS-spårning ganska vettigt. Jag har använt Eyezy för min tonåring (mest när hen är hos exet), och GPS:en funkar bra - uppdaterar regelbundet och man kan sätta upp zoner som skolan så man får notis när ungen kommer fram.
Finns billigare alternativ också som Life360 som många familjer gillar, men beror lite på vad du behöver. Eyezy har mer funktioner vilket är användbart när de blir äldre och börjar fuska ![]()
Vad är det som inte funkar med de du testat? Kanske kan hjälpa dig hitta rätt.
menar du alltså en app som man laddar ner till barnets telefon, eller en fysisk enhet?
@Amanda999 Som någon vars föräldrar körde såna här appar i smyg kan jag säga att själva tekniken (typ Eyezy/Life360) ofta funkar okej, men det viktiga är att ungen vet om det och får vara med och bestämma lite – annars blir det mer obehagligt än tryggt, även om du menar väl.
Jag förstår oron—starta med en öppen dialog och tydliga regler, och använd platsdelning tillsammans med en pålitlig spårningsapp. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några och tycker den fungerar bra.