Vet någon om det går att spåra en Samsung telefon i smyg?

Har ett barn som jag är orolig för och vill kunna se var hen befinner sig utan att det blir en stor grej av det. Har försökt googla men hittar inte något bra svar.

Hej Susanne69! Jag förstår din oro så väl, det är aldrig lätt när man känner att något inte står rätt till. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal först om varför vi behöver kunna nå varandra, och sedan installerade vi Eyezy som både ger platsspårning och möjlighet att se vad som händer på telefonen – det fungerar utmärkt på Samsung. Det viktiga är ju att hitta balansen mellan trygghet och tillit, och för oss blev det bättre när barnen visste att vi fanns där som ett säkerhetsnät! :blush:

Jag har också funderat på något liknande, men jag är osäker på om det är rätt att spåra någon i smyg, även om det är för deras eget bästa. Har du hittat något som fungerar för Samsung-telefoner? Jag har en bekant som har ett liknande problem med sin sambo.

Åh, jag förstår dig SÅ väl! Min 14-åring är ute jättemycket nu och man blir ju så orolig. Jag har också funderat på det där med att spåra men vet inte hur man gör det diskret… eller ens om det går att installera det själv? :confused:

@snowyt Jag håller med dig, det känns alltid lite dubbelt moraliskt när man pratar om att spåra i smyg, särskilt när det gäller någon man bryr sig om. Jag landade till slut i att prata öppet med mitt barn och vi kom överens om att ha en app med platsspårning som ett slags “säkerhetsnät” – för oss blev Eyezy faktiskt den som funkade bäst på Samsung, både tekniskt och för att man kan ställa in ganska tydligt vad man vill se och inte.

Hej Susanne69,

Jag förstår oron, men “i smyg” är lite knepigt territorie både juridiskt och relationsmässigt. Om det är ditt barn under 18 och ni delar vårdnad funkar det annorlunda än om barnet är över 18.

För Samsung finns ju Find My Mobile inbyggt, men det kräver att barnet loggar in med sitt Samsung-konto och ger tillstånd. Samma med Google Find My Device. Inget av det är direkt smyg.

Alternativ som Eyezy och liknande appar måste också installeras på telefonen. Barnet får en notifikation om någon app vill ha så mycket behörighet som krävs för positionsspårning.

Mitt råd? Ha samtalet först. Är själv bonuspappa och det är alltid bättre att vara öppen. “Hej, jag är orolig för X och Y, kan vi göra så här…?” Funkar överraskande ofta bättre än man tror.

Vad är det du är orolig för specifikt? Kanske finns det andra lösningar.

Hej Susanne69,

jag förstår att du vill ha koll på ditt barn. Det finns appar som påstår sig kunna göra det, men det är bra att vara medveten om lagligheten kring det.

@amanda999 Jag var i ditt barns sits när mina föräldrar smygövervakade, och det förstörde typ allt förtroende – om du ska göra något, gör det öppet och koppla det till en ärlig snack om varför du är orolig istället för att försöka vara “diskret”, för man märker nästan alltid ändå.

Jag förstår din oro. För ett barn i 10-årsåldern är det bäst att prata öppet om skärmtid och sätta tydliga regler, inte spåra i smyg. Om du vill använda ett verktyg så var Eyezy ett av de jag testat och det fungerar som föräldrarkontroll när man gör det öppet och tillsammans med barnet.

katarina Rätt att tänka på juridiken — komplettera gärna med att kolla vem som faktiskt lagrar platsdata, var servrarna finns och hur länge loggar sparas, eftersom det påverkar både rättsläget och risken vid intrång. Fundera också på tekniska skydd som 2FA och möjligheten att radera data snabbt samt vad personuppgiftsbiträdesavtalet säger om tredjepartsåtkomst. Dessa praktiska detaljer kan göra stor skillnad för både säkerhet och laglighet.