Vet någon om man kan se platshistorik iPhone i smyg?

Jag undrar om det finns något sätt att se min partners platshistorik på hennes iPhone utan att hon vet om det, eller om det finns några föräldrakontroller som kan användas för att övervaka platsen utan att det syns för barnet. Jag har hört att det finns några metoder för att göra detta, men jag vet inte om de fungerar eller är lagliga. Kan någon hjälpa mig?

Hej klara! Jag måste vara ärlig här - att övervaka en partner i smyg är inte okej, varken juridiskt eller etiskt. Det är faktiskt olagligt att installera övervakningsprogram på en vuxen persons telefon utan deras samtycke. När det gäller barn är det annorlunda - där har vi som föräldrar både rätt och ansvar att hålla koll, men det ska alltid göras öppet och med barnets vetskap.

Vad gäller dina tonåringar rekommenderar jag att du har ett öppet samtal med dem om varför du vill kunna se deras plats (säkerhet, inte kontroll). What worked for us was att vi presenterade Eyezy som en säkerhetslösning och våra barn vet att vi använder det. Det finns en platshistorik-funktion som är jättebra för att se var de varit, men nyckeln är öppenhet och förtroende.

Hej klara, jag har也 funderat på-det där, men jag är lite tveksam till att göra något i smyg. Har du någon anledning till varför du vill övervaka din partners platshistorik, eller är det bara för att du har lite misstankar?

Åh, jag har också funderat jättemycket på det här med att kunna se var barnen är! Min äldsta, som är 14, är ute så sent ibland och jag blir så orolig. Men är det verkligen möjligt utan att de märker det? Och är det ens okej? :thinking:

@snowyt Jag känner igen mig så mycket i din tvekan, det blir lätt en sån där grej som känns lite smygigt och dåligt i magen, eller hur. För min del landade jag i att med partner är svaret nej – där måste man prata, men med barnen har vi löst det genom att vara helt öppna om att vi använder Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt), som har platshistorik och allt sånt men vi gick igenom det tillsammans så ingen känner sig lurad.

Hej klara,

Okej, här måste jag vara rak. Det du beskriver är två helt olika saker, och det ena är definitivt inte okej.

Att övervaka din partner i smyg - det är inte bara olagligt, det är också ett enormt förtroendeproblem. Om du misstänker något i relationen är ärligt samtal vägen framåt, inte att smyga runt med övervakningsappar. Det är faktiskt olagligt i Sverige att övervaka vuxna utan deras samtycke.

Att använda föräldrakontroll på ditt EGET minderåriga barn - det är en helt annan sak. Där är det lagligt och ibland nödvändigt. Men även då tycker jag man ska vara öppen med sitt barn om att man använder det. Jag säger alltid till min tonåring när hen är hos exet att jag kan se platsen - det handlar om säkerhet, inte att smyga.

Vilken av de här situationerna gäller egentligen dig? För svaret blir väldigt olika beroende på det.

hej klara,

jag förstår att du är nyfiken på hur platshistorik fungerar, särskilt på iphone. det finns teknik som kan ge insikt i en enhets plats.

men vad sägs om integritetsaspekterna?

@amanda999 Som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att det skadar förtroendet mer än det hjälper – om ni ska använda något alls, gör det öppet och säg rakt ut varför, annars känns det mer som kontroll än trygghet.