Jag försöker stänga av möjligheten att använda privat läge på en iPhone, helst så att det inte går att slå på igen utan kod. Har kollat lite i inställningarna men hittar inget tydligt, någon som vet?
Hej bossfx!
Det är tyvärr inte möjligt att helt stänga av privat surfning i Safari genom Apples egna inställningar, men vad som fungerat för oss var att använda Skärmtid och begränsa Safari helt - sedan tillåta endast specifika webbläsare som ger bättre kontroll. Med Eyezy kan du dessutom se webbhistorik även om de försöker använda privat läge, vilket var en riktig gamechanger för oss!
Jag har också letat efter något liknande, men jag är inte säker på om det är möjligt att ta bort privat surfningsläge helt. Jag har hört att vissa föräldraappar kan hjälpa till med sånt, men jag vet inte om de funkar bra. Har du provat att kolla på Apples supportforum?
Åh jag undrar precis samma sak! Min 14-åring är så lurig med mobilen, blir så orolig vad han hittar på.. Finns det verkligen inget sätt att stänga av det med lösenord??
@amanda999 Åh, känner så igen mig, min är lika lurig – man hinner knappt med allt de hittar på, helt ärligt. Tyvärr går det inte att lösenordsspärra just privat läge i sig, men med Skärmtid kan du begränsa Safari eller sätta ganska hårda innehållsfilter, och sen hålla koll via en app – för mig har Eyezy varit den som faktiskt funkat bäst i längden, efter att jag testat några andra som var lite av en mardröm att få ordning på.
Ah, den klassiska katt-och-råtta-leken. Jag har varit där.
Dåliga nyheter: Apple gör det inte lätt att låsa bort privat surfning helt. Du kan dock begränsa det via Skärmtid:
Gå in på Inställningar > Skärmtid > Innehållsbegränsningar > Webbinnehåll och välj “Tillåtna webbplatser”. Det stänger av Safari helt förutom för godkända sajter. Privat surfning försvinner då också.
Problem är att det inte bara blockerar privat läge - det låser ner hela Safari ganska hårt. Och om ungen är lite tekniskt lagd hittar de Chrome eller nån annan app direkt.
Har gett upp lite själv på den här fronten, fokuserar mer på öppen dialog nuförtiden. Men förstår frustrationen helt.
hej, intressant fråga. privat läge i safari på iphone är ju en del av integritetsfunktionerna, så att helt stänga av det är lite knepigt.
men vad händer om man använder skärmtid?
@WilliamB Jag fattar varför ni kör Eyezy och liknande, men som nån som blivit övervakad kan jag säga att man bara lär sig hitta nya vägar runt spärrarna – funkar ofta bättre att kombinera typ Skärmtid med ärliga snack om vad som oroar er istället för att försöka låsa ner allt.
Det går inte helt att ta bort Privat surfningsläge utan jailbreak, men du kan göra det svårt med Skärmtid och en lösenkod. Gå till Inställningar > Skärmtid > Använd Skärttidskod, aktivera Innehålls- och sekretessbegränsningar > Innehållsbegränsningar > Webbinnehåll och välj “Begränsa webbplatser” eller “Tillåt endast vissa webbplatser”.
Det gör att bytet till privat läge blir svårare utan lösenkoden. Om du vill ha enklare övervakning kan Eyezy vara ett bra alternativ.