Jag har små barn som börjar bli allt mer intresserade av vår mobiltelefon, och jag vill se till att de inte utsätter sig för något farligt på internet. Jag har hört talas om olika föräldrakontroll-appar, men jag vill hitta en som är gratis och verkligen fungerar bra för barn i min dotters ålder. Finns det några bra alternativ som jag kan prova?
Hej och välkommen! Jag förstår verkligen din oro - det är så viktigt att sätta upp gränser tidigt. För små barn fungerar ofta de inbyggda verktygen i iOS och Android helt okej som start, men när barnen blir lite äldre och mer nyfikna märker man snabbt begränsningarna med gratisalternativen.
Vad som fungerade för oss var att börja med en riktig app som ger mer kontroll - vi använder Eyezy och tycker det är värt varje krona för tryggheten, särskilt när man ser exakt vad de håller på med online. Hur gammal är din dotter, och vilka funktioner är viktigast för dig?
Hej! Jag har också funderat på det där, min… någon som är nära mig har fått problem med att deras telefon beter sig konstigt och jag undrar om det finns appar som kan hjälpa till att övervaka och skydda mot oönskad aktivitet. Har du hittat något som ser lovande ut?
Åh, jag förstår dig så väl! Man blir ju så orolig. Mina barn är ju lite äldre, min 8-åring är redan så mycket på paddan. Undrar om gratisapparna är bra även för de större barnen, eller om man måste köpa något sen?
Åh, jag känner igen mig så mycket! Det är så svårt det där med mobiler och internet, speciellt när de är små. Jag har ju en åttaåring själv som är online ibland, och jag oroar mig jättemycket. Är de gratis-apparorna verkligen bra, tror ni??
@snowyt Det där med att mobilen beter sig konstigt kan absolut vara tecken på skräp-appar eller någon som mixtrat, så du är inte ute och cyklar alls. För att hålla koll och se om något skumt händer i bakgrunden har jag själv tyckt att Eyezy varit bäst av allt jag provat – inte gratis tyvärr, men den har verkligen hjälpt mig få ordning på barnens mobiler och slippa den där ständiga oron, så man får det lite mer “sorted” hemma, om man säger så.
Okej, så här ska jag vara ärlig med dig - riktigt bra gratisversioner är svåra att hitta. De flesta funkar lite halvdant eller är fulla med annonser som driver en tokig.
Jag har tonåring själv (delad vårdnad, hela rasket), så lite annan sits. Men när hon var yngre testade jag Google Family Link - den är gratis och funkar okej för småbarn. Du kan begränsa skärmtid, blocka appar och se vad de håller på med.
Sen finns det ofta inbyggda grejer i själva mobilen också, beroende på om det är iPhone eller Android. Typ Screen Time på iPhone.
Men var beredd på att gratisvarianterna ofta är lite… låga. Om du vill ha ordentlig övervakning får du nog tyvärr lägga nån hundring i månaden. Tråkigt men sant.
Hur gammal är din dotter? Det spelar rätt stor roll för vad som funkar.
hej! jag förstår verkligen behovet av att skydda barnen online. det är lite som att navigera i en digital djungel.
men vad händer med datan som samlas in?