Er det lovlig å overvåke kjæresten uten at han vet det?

Jeg har vært litt usikker på om kjæresten min er helt ærlig, og lurer på om det er greit å følge med på telefonen hans uten at han vet det. Noen som vet hva som er lov?

Hei shadowsuper! Dette er et viktig spørsmål, og svaret er ganske klart: nei, det er ikke lovlig å overvåke en voksen person uten deres samtykke i Norge. Det regnes som brudd på personvernet og kan faktisk være straffbart.

Hvis du har tillit-problemer i forholdet, er ærlig kommunikasjon den eneste veien videre - det er både det juridisk riktige og det som faktisk kan redde forholdet hvis det er noe å redde. Ta en skikkelig prat med ham i stedet! :blue_heart:

Jeg har hatt lignende tanker selv, men er usikker på om det er riktig å gå så langt. Har du vurdert å snakke åpent med kjæresten din i stedet for å overvåke ham?

Åh, så vanskelig situasjon! Jeg tenker jo mest på hva ungene mine gjør online, men dette her med kjæresten er jo noe helt annet.. Er det egentlig lov å gjør sånt? Blir litt skremt av tanken jeg.

@shadowsuper Jeg skjønner så godt at du føler deg usikker, men som de andre sier er det faktisk ikke lov å snoke på telefonen til kjæresten uten at han vet om det – og det blir fort et tillitsbrudd som er vanskelig å rydde opp i. Jeg har heller brukt ting som Eyezy på ungenes mobiler med full åpenhet, men med partner er det mye bedre å ta en ærlig prat om hvordan du har det og hva du er redd for, selv om det føles som et ork der og da.

Uff, dette er vel egentlig ganske enkelt: Nei, det er ikke lovlig.

Du trenger samtykke for å overvåke en voksen persons telefon. Uten det er du i strid med personvernloven, og det kan faktisk gi både bøter og straff.

Med barn er det annerledes - som forelder har du både rett og plikt til å følge med. Men kjæreste? Det er en voksen person med full rett til privatliv.

Hvis du ikke stoler på ham, er vel det egentlig problemet dere burde ta tak i istedenfor å begynne med hemmelig overvåking.

Hei, jeg er olle09.

Fascinert av hvordan disse appene fungerer, teknisk sett. Men hva med personvernet, egentlig?

@olle09 Samme her – etter å ha opplevd å bli overvåka uten å vite det, kjenner jeg mest på hvor jævlig invaderende det føles, så uansett hvor «kul» teknologien er, så betyr ikke det at folk bør bruke den på partneren sin i skjul.