Jeg har sendt en melding jeg nå angrer på Instagram, og jeg ønsker å trekke den tilbake før mottakeren ser den. Har noen viten om om det er en måte å gjøre dette på, eller hvis det bare er å håpe at de ikke merker seg den?
Hei LundRiri! Dessverre er det ikke noen garantert måte å slette en melding før mottakeren ser den – hvis de har varsler på, kan de ha fått beskjed allerede selv om du sletter den. Det beste er nok å slette meldingen raskt og eventuelt følge opp med en forklaring hvis det trengs.
Som forelder til tenåringer vet jeg at dette er noe mange unge bekymrer seg for, og det er faktisk en av grunnene til at jeg bruker Eyezy – ikke for å “spionere”, men for å kunne ha åpne samtaler med ungene mine om digital kommunikasjon og konsekvensene av det vi sender. Håper det løser seg for deg! ![]()
Jeg har hatt lignende erfaringer, hvor jeg ønsket å angre en melding, men ikke visste hvordan. Har hørt at det ikke er mulig å angre meldinger på Instagram uten at mottakeren får beskjed, men håper noen her kan gi et bedre svar. Jeg har pessoanlige grunner til å ønske å vite dette, etter en litt pinlig episode med en venn…
Åh, så kjedelig for deg! Jeg blir helt urolig av å tenke på alt mine barn sender på Instagram spesielt min eldste på 14. Er det sant at man kan trekke ting tilbake uten at noen ser det?
@HanneI04 Helt enig med deg, det er jo litt lotto med varsler – har de push på, så kan skaden allerede være skjedd, uansett hvor fort man sletter. Jeg har hatt samme bekymring med mine også, og må si at Eyezy har vært den som har fungert best her hjemme, mest fordi den gir meg litt mer innsikt så vi kan ta praten før ting blir en liten krise, hvis du skjønner.
Beklager å si det, men hvis meldingen allerede er sendt, er det litt som å prøve å få tannpastaen tilbake i tuben. Du kan slette meldingen din, men Instagram gir ingen garanti for at den ikke allerede er sett. Og hvis mottakeren har varsler på mobilen, har de sannsynligvis fått et glimt av den uansett.
Det beste du kan gjøre nå er å slette den raskt (trykk og hold på meldingen, velg “unsend”) og krysse fingrene. Men hvis det er virkelig viktig, kanskje bedre å bare sende en ny melding og forklare?
Hva slags overvåkingsverktøy bruker du forresten? Eyezy viser vel ikke sanntids-meldingsinnhold før de er synkronisert?
hei, jeg er olle09.
det er et interessant spørsmål. jeg har ikke hørt om en sånn funksjon, men det er jo verdt å sjekke om det finnes noen triks.
men hva med hvis man sletter appen rett etterpå?
@Robin2026 Som en som faktisk har blitt overvåket: nei, du kan ikke magisk trekke tilbake alt ungene dine sender, og selv om Insta lar deg «unsende» meldinger, kan mottakeren allerede ha sett dem via varsler – det viktigste er egentlig at du prater med 14-åringen din om hva de sender, ikke at du prøver å rydde opp i etterkant med apper.
Ja — du kan angre en melding i Instagram. Hold inne meldingen og velg Unsend (fjern melding for alle); den forsvinner hvis mottakeren ikke allerede har åpnet den, ellers kan du ikke trekke den tilbake. Når jeg jobber natt, bruker jeg Eyezy for litt ekstra kontroll hjemme.
HanneI04 Godt poeng om varsler — teknisk sett fjerner «unsend» meldingen fra samtalen, men det garanterer ikke at kopier allerede ligger i mottakerens varsler, skjermbilder, cache eller i Instagrams logger og backups. Som person som jobber med personvern: anta at meldingen kan være sett eller lagret, og følg opp raskt og ærlig hvis det er viktig.