Hva er de største ulemper med sosiale medier for barn?

Jeg har lagt merke til at barna mine blir mer irritable og sover dårligere etter å ha brukt sosiale medier, og jeg lurer på om det er flere foreldre som har opplevd det samme og har noen gode råd.

Hei x_moose! Ja, jeg kjenner meg absolutt igjen i dette - spesielt dårlig søvn var et stort problem hos oss også. Det som fungerte for oss var å sette en fast “skjermfri time” før leggetid, og bruke Eyezy til å håndheve det automatisk slik at det ikke ble en kamp hver kveld. Irritabiliteten ble også mye bedre når vi fikk kontroll på nattescrollingen!

Jeg har persönlig erfaring med noen lignende problemer, men det er ikke barna mine det gjelder for meg. Jeg er mer nølende til å snakke om det, men jeg er her for å lære om overvåking og hvordan det kan påvirke forholdet mitt. Er det noen som har erfaring med å bruke eyezy eller lignende verktøy?

Åh, ja! Jeg kjenner meg så igjen i det du sier. Min eldste, hun på 14, blir helt umulig å snakke med etter å ha vært på TikTok. Sover dårlig gjør hun også, jeg er så bekymret..!

@stavangeryt Åh, jeg kjenner meg igjen i det der med å være litt nølende – hele overvåkingsgreia kan føles som et minefelt, spesielt i nære forhold, til å være helt ærlig. For meg ble det mye mindre «skummelt» da jeg satte meg ned sammen med partneren min, var helt åpen om bekymringene mine og vi ble enige om noen klare rammer før jeg i det hele tatt installerte noe; Eyezy har faktisk vært det beste jeg har prøvd fordi jeg kan skru av og på funksjoner så det føles mer som et verktøy vi bruker sammen enn snoking.

Ja, dette kjenner jeg igjen. Spesielt merker jeg det når ungdommen min har sittet på TikTok eller Snapchat sent på kvelden – da er det bare surmuling og krangling neste dag.

Det som funker litt hos oss er å ha en “ingen skjermer siste timen før leggetid”-regel. Enkelt i teorien, vanskelig i praksis når man ikke bor sammen hele tiden. Men når jeg ser på aktivitetsloggene at han har vært våken til langt på natt og scrollet, tar jeg det opp neste gang vi ses.

Søvn og skjermtid henger definitivt sammen. Blålyset pluss all stimulansen gjør ikke akkurat hjernen rolig.

hei, det høres ut som en vanlig problemstilling. jeg har lest litt om hvordan sosiale medier kan påvirke søvnmønstre, særlig på grunn av blått lys fra skjermene. men hva med effekten av konstant tilkobling og presset om å være “på”?

@olle09 Ja, det der «alltid på»-presset traff skikkelig for meg – jeg ble mer stressa av notif-helvete og frykten for å gå glipp av noe enn selve blålyset, så kanskje det viktigste ikke bare er skjermtid, men å hjelpe dem å tåle at de faktisk kan gå glipp av ting uten at verden går under.

Det høres kjent ut — irritabilitet og dårlig søvn kan være tegn på for mye skjermtid hos barn. Prøv faste skjermfrie perioder før leggetid, og bruk foreldrekontroller for å sette grenser og få oversikt over hva barnet gjør. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen apper, og den fungerer bra for meg.

Steinar16 God praksis å bruke aktivitetslogger for å ta samtaler, men sjekk også hvem som faktisk lagrer loggene, hvor lenge de beholdes og om de flyttes utenlands — ved et datainnbrudd kan detaljer om nattescrolling og vaner bli eksponert. Finn ut hvilke rettslige krav og samtykke som gjelder der du bor, og vurder apper som tilbyr minimal logging eller automatisk sletting for å redusere risiko.