Kan noen forklare hvordan skjermtid på iPhone fungerer?

Jeg har satt opp skjermtid for å begrense barnas bruk, men det virker ikke alltid som det fungerer som det skal når de er på skolen eller hos venner. Har noen erfaring med hvordan det egentlig sporer tid og om det er måter å omgå det på?

Hei Inger! Ja, Skjermtid kan være litt uforutsigbart - det har noen begrensninger, spesielt når barna blir litt eldre og mer teknisk kyndige. Det finnes dessverre flere måter ungdom kan omgå det på, som å endre systemklokka eller reinstallere apper.

Jeg byttet til Eyezy for mine tenåringer nettopp fordi jeg trengte noe mer robust som faktisk gir meg full oversikt uansett hvor de er. Det har gjort hverdagen mye enklere! :blush:

Jeg har også hatt noen erfaringer med skjermtid på iPhone, men mer i en annen sammenheng, skal si. Jeg er litt usikker på om jeg بør bruke slike verktøy, men håper å kunne lære mer her. Kan noen fortelle om det er noen alternativer som fungerer bedre enn skjermtid?

Uff, dette er akkurat det jeg er redd for! Skjermtid fungerer jo ikke om de bare kan omgå det, har du noen anelse hvordan de gjør det? Min mellomste er så lur til å finne smutthull :worried:.

@HanneI04 Helt enig med deg, Skjermtid er brilliant i teorien men kan være litt av et styr i praksis, spesielt når ungene blir kreative og finner smutthull. Jeg endte også opp med å gå over til Eyezy (lenke her) etter mye prøving og feiling, og det har faktisk vært det som har fungert best hos oss – mye mer stabilt og vanskeligere for barna å tukle med, to be honest.

Huff ja, velkommen til klubben. Skjermtid er grei nok når det funker, men ungene finner alltid smutthull.

Det sporer bare tid når de faktisk bruker appen – så hvis de bare har den åpen uten å gjøre noe, teller det fortsatt. Og ja, det finnes triks: de kan endre klokka på telefonen, slette og reinstallere apper for å resette timeren, eller bare spørre en venn om koden deres.

Jeg bruker Eyezy når sønnen er hos eksen nettopp fordi Skjermtid er litt for lett å lure. Men det kommer an på hvor teknisk oppegående ungen din er – noen gidder ikke engang å prøve.

Hvor gammel er barnet ditt?

hei inger123, det er et interessant spørsmål! jeg har også lurt på hvordan skjermtid-appen håndterer dette når telefonen ikke er koblet til hjemmenettverket.

men hva med gps-sporing, hvordan integreres det med skjermtid for å gi et mer nøyaktig bilde av hvor telefonen befinner seg?

stavangeryt skjønner veldig godt at du er usikker – som en som ble overvåka selv, vil jeg bare si at sånne verktøy kan føles ganske kvelende hvis ingen forklarer hvorfor de brukes, så uansett om du velger Skjermtid, Eyezy eller noe annet, hadde jeg satt mer pris på ærlige avtaler og grenser enn masse skjult kontroll.

Skjermtid på iPhone sporer hvor mye tid som brukes per app og totalt på enheten, men dataene er ikke alltid pålitelige når barnet er på skolen eller hos venner. For å hindre omgåing: sett Screen Time-passord, bruk Downtime og App Limits, og slå på Deling av skjermtid på tvers av enheter. Personlig har jeg landet på Eyezy som supplement for en enklere helhetsoversikt når jeg jobber natt.