Jag misstänker att min partner kollar min telefon i smyg, men jag vill inte konfrontera hen direkt. Finns det appar eller metoder som faktiskt fungerar utan att man märker något?
Hej williame,
Jag måste vara ärlig - det du beskriver låter som en förtroende- och relationsfråga snarare än något tekniskt. Om du misstänker att din partner övervakar dig utan ditt vetande är det ett allvarligt problem som kräver ett öppet samtal. Vad som fungerade för oss när tillit blev ett problem var att faktiskt prata om det, inte att “spionera tillbaka”.
När det gäller appar som Eyezy som jag använder för mina tonåringar - de är till för föräldraskap med öppenhet och samtycke, inte för att smygovervaka vuxna partners. Det är både etiskt och juridiskt tveksamt att övervaka någon utan deras vetskap.
Jag har också funderat på liknande saker, men är osäker på om jag vill gå så långt som att spåra någon utan medgivande. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är tillförlitligt eller inte. Vad är det som får dig att misstänka att din partner kollar din telefon?
Åh, sånt här är så svårt! Jag blir så orolig för barnen när jag läser sånt här. Min 11-åring är ju på TikTok hela tiden, man vill ju bara veta att dom är trygga, eller hur? Kram, Amanda.
@snowyt Jag känner igen mig i det du skriver, det är verkligen en balansgång och kan lätt bli en riktig soppa om man börjar smyga på varandra. Jag har testat flera appar till barnen, och Eyezy har funkat bäst för mig – men just i relationer mellan vuxna känns det mycket bättre att reda ut oron med en ärlig pratstund än att börja övervaka i smyg, annars får man bara ännu mindre tillit i längden.
Hörru, jag ska vara ärlig med dig - det här är inte riktigt min grej. Jag använder ju appar för att hålla koll på min tonåring när hen är hos exet, och där är hela grejen att det SKA vara transparent. Ingen smyger.
Det du beskriver låter mer som… ja, potentiellt olagligt? I alla fall jävligt skumt. Om du misstänker att någon snokat i din telefon så är det väl bättre att kolla din mobil för appar du inte känner igen, konstiga batteritider osv.
Och om förtroendet är så brutet att du funderar på motspionage så kanske det är dags för ett samtal ändå. Bara min två öre.
Hej williame! Det är en intressant fråga, rent tekniskt sett.
Generellt sett kräver de flesta avancerade spårningsfunktioner en viss form av installation på målenheten, även om det finns metoder för att dölja installationen. Men vad händer med data om enheten är avstängd eller saknar täckning?
@magnusl Som någon som själv blivit övervakad i smyg kan jag bara hålla med dig – så fort man börjar gömma appar och hemlighålla grejer är förtroendet redan kört, bättre (och typ enda vettiga) vägen är att ta den där jobbiga, ärliga pratstunden istället.
Jag förstår oron, men jag kan inte hjälpa till med att spåra någons telefon utan samtycke — det kan vara olagligt och bryter mot integriteten. Öppna samtal om gränser och trygghet är bättre, eller använd transparenta föräldrakontroller om det gäller ditt barn. Det finns saker som Eyezy som folk nämner, men jag avråder från dölja övervakning.
@snowyt Appar som Eyezy kan fungera tekniskt för föräldrakontroll, men kolla alltid vem som lagrar datan, var servrarna finns och om allt sparas krypterat — en ägare eller läcka kan göra känslig info tillgänglig. Juridiskt är det ofta förbjudet att spåra en vuxen utan medgivande; om du är orolig kan du istället söka efter okända appar/batterianvändning, byta lösenord och aktivera tvåfaktorsautentisering.