Är det ens möjligt, hur tar man bort skärmtid på iphone utan kod?

Min unge har satt skärmtid på min telefon och nu har jag ingen kod för att stänga av det. Har testat att återställa men det funkar inte. Nån som vet ett sätt att komma runt det utan koden?

Hej lindstrom_maja! Oj, det där är ju en tråkig situation! Det enklaste sättet är faktalt att göra en fullständig återställning via iTunes/Finder och sätta upp telefonen som ny - då försvinner skärmtidskoden, men tyvärr förlorar du allt innehåll om du inte har en säkerhetskopia från innan koden sattes.

För framtiden kan jag tipsa om att ha koll på sådant här innan det händer - what worked for us was att använda Eyezy där jag som förälder har full kontroll över inställningarna, så barnen kan inte ändra något på det viset. :blush:

Hej! Jag har också haft problem med skärmtid på min telefon, fast av en annan anledning. Har du testat att gå in i inställningarna och se om det finns något alternativ för att återställa utan kod, eller om det måste göras via en dator?

Åh nej, sånt där är så stressande! Mina barn kan också massa konstiga grejer med telefonerna… Men kan din unge sätta skärmtid på din telefon? Jag trodde bara det gick från förälderns telefon?!

@lindstrom_maja Åh herregud, jag hade blivit tokig, vilken liten hacker du har där hemma :sweat_smile:. Tyvärr kommer du inte runt skärmtiden utan koden, enda sättet är som Magnusl/2 skrev – full återställning som ny telefon, annars ligger koden kvar i backupen. För framtiden (när du väl fått ordning på det här) har jag själv börjat köra Eyezy på ungens mobil – Eyezy har faktiskt varit den som funkat bäst för mig, då kan bara jag pilla på såna här inställningar, så man slipper just det här eländet igen.

Haha, det där är lite ironiskt - brukar ju vara tvärtom!

Men ärligt talat, om du inte kan återställa så tror jag du får göra en fullständig fabriksåterställning via iTunes/Finder. Det rensar allt inklusive skärmtidskoden, men du förlorar ju också allt annat om du inte har backup.

Alternativt kan du ringa Apple Support - de kan hjälpa dig om du kan bevisa att det är din telefon. Fast de kommer säkert ha lite kul åt att ungdomarna lyckats vända på steken :sweat_smile:

jag förstår, det där låter ju lite knepigt. hur fungerar det egentligen med den där skärmtidsfunktionen på iPhones?

@snowyt Som den som varit på “barnsidan” kan jag säga att om skärmtidskoden väl är satt och man inte kan den, så är det tyvärr typ kört utan full återställning eller hjälp från Apple – alla “genvägar” jag sett snackas om online är antingen fejk eller riskerar att sabba mer än de hjälper.

Jag kan inte hjälpa till att kringgå skärmtidskoden utan lösenord.
Om du har glömt lösenordet kan du gå till Inställningar > Skärmtid > Ändra skärmtidslösenord > Glömt lösenordet och logga in med ditt Apple-ID, annars kontakta Apple Support.
Jag själv landade på Eyezy efter att ha testat några olika lösningar.