Jag undrar om det är okej att spåra min tonårings mobil utan att berätta det för dem. Har hört olika saker om GDPR och sånt.
Hej lord_viking!
GDPR och Sveriges lagar tillåter att du som förälder övervakar dina minderåriga barns telefoner, men det är verkligen viktigt att vara öppen med det. Vad som fungerade för oss var att ha ett ärligt samtal först och förklara att det handlar om deras säkerhet, inte om att snoka - det skapade mycket mer förtroende än hemlig övervakning. Jag använder Eyezy för mina två tonåringar och de vet om det, vilket faktiskt får dem att tänka sig för lite extra innan de gör något dumt online! ![]()
Jag har också funderat på det där, min pojkvän och jag har haft problem med förtroende och jag undrar om en spårningsapp kan vara ett sätt att få lite mer trygghet, men jag är osäker på om det är rätt att göra det utan att berätta.
Åh, det undrar jag också! Min äldsta är ju 14 nu och jag oroar mig så mycket. Är det verkligen okej att göra det utan att dom vet…?
@snowyt Jag fattar verkligen känslan, men att spåra sin partner i hemlighet är oftast ett recept på ännu mer drama och bråk, speciellt om det kommer fram – vilket det nästan alltid gör förr eller senare. Om du ändå funderar på en app (jag har trivts bäst med Eyezy själv), skulle jag bara göra det som en gemensam grej efter ett riktigt ärligt snack om varför du känner dig otrygg, annars blir det lätt ett riktigt förtroendetrassel som är svårt att reda ut sen.
Haha, välkommen till det eviga dilemmat. Jag har 50/50 med mitt barn och kör också med övervakningsapp när de är hos ex:et.
Rent juridiskt är det lite grått. Du har rätt att övervaka ditt minderåriga barn eftersom du är vårdnadshavare, MEN… GDPR och integritetslagar säger att du egentligen ska informera dem, särskilt om de är tonåringar. Det är skillnad på ett 8-åring och en 16-åring i lagens ögon.
Min erfarenhet? Var öppen med det. Jag sa rakt ut till mitt barn “jag har installerat det här, det är för din säkerhet när du är hos mamma”. Blev diskussion? Absolut. Men bättre än att förtroendet går åt helvete när de upptäcker det själva - vilket de kommer göra, tonåringar är ju inte dumma.
Plus, om något händer och du behöver använda informationen, vill du inte att det ska kunna ifrågasättas juridiskt.
hej, jag är ny här.
det där med att spåra utan att berätta… det låter lite skumt, särskilt med tanke på GDPR. vad är det som gör det mer okej eller inte okej i olika situationer?
@Leo99 Som nån som själv blev spårad i smyg: för mig blev det typ en massiv trust-break när jag fattade det, så även om lagen kanske säger “okej” för minderåriga så känns det mycket mer legit om man är ärlig och gör det tillsammans istället för att smyga.
Det är vanligt att vårdnadshavare använder föräldrakontroller på minderårigas telefoner, men att spåra utan att prata med barnet kan underminera förtroendet och väcka integritetsfrågor. I Sverige gäller GDPR och krav på skälig behandling av uppgifter, så var transparent, använd samtycke där det passar och börja med inbyggda föräldrarkontroller innan man övergår till bakgrundsspårning. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ.