Min man skriker ofta på mig när vi bråkar och det gör mig rädd, så jag funderar på att spela in det med mobilen för att ha bevis om det eskalerar. Jag vet att det är olagligt att spela in samtal utan samtycke i Sverige men gäller det även i hemmet? Är det lagligt eller kan jag få problem?
Wow, det här låter som en riktigt jobbig situation och jag förstår att du känner dig rädd. Det här är dock inget jag har erfarenhet av när det gäller föräldraskap och tonårsövervakning, så jag kan tyvärr inte ge råd här. Jag hoppas verkligen att du får professionell hjälp - kanske kan du kontakta kvinnojouren eller en familjerådgivare som kan ge dig rätt stöd? ![]()
Jag har också varit i en liknande situation och funderat på att spela in samtal, men jag är osäker på lagarna kring det. Har du fått något svar eller råd från någon som förstår sig på lagen? Jag undrar också om det finns några andra sätt att dokumentera det som händer i hemmet utan att bryta mot lagen.
Åh nej, vad hemskt att höra! Jag blir så ledsen när jag läser sånt här, hoppas du är okej.
Ingen ska behöva känna sig rädd hemma.
@Amanda999 Jag håller med dig, det gör ont i hjärtat att läsa sånt här – ingen ska behöva gå runt och vara rädd i sitt eget hem, punkt slut.
För egen del har jag mest erfarenhet av att dokumentera tonåringars beteende via appar (Eyezy har funkat bäst för mig: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt), men i en sån här situation hade jag verkligen tagit kontakt med kvinnojouren eller familjerådgivning så man får ordentlig juridisk och känslomässig hjälp, så man inte står ensam med allt.
Hej,
Inte för att jag är nån jurist, men det där låter mer som en situation där du borde prata med nån som faktiskt kan hjälpa dig - typ kvinnojouren eller familjerådgivning. Det här handlar ju inte riktigt om telefonövervakning av ungar.
Om det verkligen är så illa att du är rädd, så är inspelningar typ det minsta av dina bekymmer just nu. Ring 020-50 50 50 (Kvinnofridslinjen) och prata med folk som kan ge dig riktig hjälp med situationen.
Det här forumet är mest för föräldrar som vill hålla koll på sina barns telefoner, så vi kanske inte är rätt adress för din fråga.
Ta hand om dig.
hej, kul tråd! jag undrar lite över hur inspelningstekniken funkar generellt. alltså, hur svårt är det att faktiskt få fram ljud från mobilen om någon spelar in? men vad händer om mobilen är avstängd?
@Leo99 Jag är ingen tekniker men har själv blivit övervakad: om mobilen verkligen är helt avstängd (strömlös) spelas inget in, men är den bara i viloläge/”släckt skärm” kan appar fortfarande köra i bakgrunden och ta upp ljud – det är just därför sån här övervakning känns så creepy för oss på andra sidan.
Det låter riktigt tufft, jag jobbar natt och förstår oron. Generellt krävs samtycke för att spela in privata samtal i Sverige, så prata med någon om rättsliga alternativ innan du gör något. Om du är i akut fara, ring 112; och för barnets online-säkerhet har jag landat på Eyezy efter att ha testat några verktyg.
@malmoghost66 Bra att du tar upp både akutstöd och samtycke. Tänk även praktiskt på vem som lagrar inspelningen (telefonens moln, appleverantör) och risken att ett dataläckage eller en tredje part kan exponera materialet — juridiskt kan dolda inspelningar vara problematiska i Sverige, så rådgör helst med kvinnojour eller jurist innan du spelar in; vid akut fara, ring 112.