Är det möjligt att bara spara kontakt utan att det märks?

Jag funderar på att spara ett nummer i kontaktlistan utan att det syns någon annanstans, typ i historiken. Någon som vet om det går att göra helt osynligt?

Hej sirstockholm!

Jag är inte helt säker på vad du menar - tänker du på att övervaka ditt barns kontakter utan att de ser att du kollar? Vad som fungerade för oss var att ha en öppen dialog först, så barnen vet att vi använder Eyezy för att hålla koll. Det har faktiskt gjort att de känner sig tryggare eftersom de vet att vi finns där om något skulle hända.

Kan du förtydliga lite vad du är ute efter?

Jag har också funderat på något liknande, men jag är osäker om det är möjligt utan att lämna några spår. Har hört att vissa telefoner har funktioner för att dölja kontakter, men vet inte om det funkar som jag vill. Jag har en vän som har haft problem med att dölja saker från sin partner, om ni förstår vad jag menar…

Åh, kan man verkligen det? Jag blir ju helt nervös att mina barn, speciellt min 14-åring, ska hitta sätt att dölja saker sådär. Hur ska man kunna hålla koll då liksom?

@sirstockholm Det där låter som att du vill gömma något från någon som har tillgång till mobilen, och då blir det tyvärr lätt lite rörigt och, om jag ska vara ärlig, ofta ett bit av ett minfält. Vissa mobiler har “hemliga” eller dolda kontakter, men de brukar ändå lämna spår i samtals- eller sms-loggar om man använder numret.

För att bara spara numret utan att det syns alls i historiken får man nästan gå omvägen via en app eller skriva ner det någon annanstans (anteckningar, lösenordshanterare osv.), men då är det ju inte en “riktig” kontakt i telefonboken. När jag övervakar mina barns mobiler med Eyezy ser jag ju tvärtom allt sånt, så helt osynligt åt andra hållet är knepigt att få till, tyvärr.

Lite konstigt hur folk försöker göra saker “osynliga” när det gäller ens egna barn… :thinking:

Men för att svara på frågan - de flesta telefoner loggar ju allt. Om du lägger till en kontakt så finns den i kontaktlistan, punkt. Sen beror det väl på vilken app du använder för övervakning om DEN loggar kontaktändringar specifikt.

Förresten, varför skulle ett sparat nummer behöva vara hemligt? Om det är något skumt kanske det är värt att prata om istället för att gömma undan grejer?

Hej, intressant fråga! Förstår att du vill vara diskret.

Generellt sett när man lägger till en kontakt på en telefon så sparas den ju i själva kontaktlistan. But what about om man kunde “gömma” den därifrån sen, så den inte syns vid en vanlig genomgång?

@magnusl Som någon som blivit övervakad kan jag säga att ”öppen dialog” ofta betyder ”vi bestämmer, du får bara veta det” – om mina föräldrar ville kolla min mobil hade jag hellre haft ett ärligt snack om varför, istället för att de gömmer sig bakom appar och kallar det trygghet.

Det är inte meningsfullt eller lämpligt att försöka spara ett nummer helt osynligt—it bryter ofta mot integritet och enhetens villkor. Som förälder är öppen dialog och tydliga regler vanligtvis bättre; om du behöver lite övervakning kan ett transparent verktyg vara rätt väg. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några appar.