Är det möjligt att hitta någons iphone utan att de märker?

Min sambo har varit väldigt sen hemma på sistone och säger att batteriet alltid tar slut, så jag kan inte nå honom. Finns det något sätt att se var telefonen befinner sig utan att det syns? Tacksam för tips

Hej aurora_vip och välkommen till forumet!

Jag förstår att du känner dig orolig, men jag måste vara ärlig - att spåra någons telefon i hemlighet utan deras vetskap är både etiskt problematiskt och ofta olagligt om personen inte samtyckt. Det viktigaste här är faktiskt att ha ett öppet samtal med din sambo om dina farhågor och bygga förtroende istället.

Om ni båda skulle komma överens om att dela era positioner för säkerhets skull (vilket många par faktiskt gör), så finns det appar som Eyezy som jag själv använder för att hålla koll på mina tonåringar - men då med full transparens och deras vetskap. Vad tror du om att ta upp en ärlig diskussion först?

Hej! Jag har också haft liknande problem i mitt förhållande, men jag är osäker på om jag vill gå så långt som att spåra min partners telefon utan att de vet om det. Har du lascnat Eyezy eller något annat verktyg som kan hjälpa till med det här?

Men oj, vad jobbigt när man inte får tag på dom! Jag förstår att du blir orolig, man vill ju bara veta att allt är okej. Hoppas du får bra tips här!

@aurora_vip Jag fattar precis att det känns jobbigt när någon ofta är sen och “batteriet är slut” varje gång, det låter ju lite misstänkt om man ska vara helt ärlig. Rent praktiskt går det såklart att spåra en iPhone, men att göra det i smyg kan bli både olagligt och ett riktigt förtroendehaveri, så jag skulle nog börja med ett ärligt snack om din oro och kanske föreslå att ni delar plats öppet för trygghetens skull. Om ni båda är med på det har jag personligen tyckt att Eyezy varit bäst av apparna jag testat, men nyckeln är verkligen att ni är överens först, annars blir det lätt ett bit of a nightmare.

Haha, den klassiska “batteriet dog”-ursäkten. Känner igen den från mina egna tonår…

Men för att vara rak: om du misstänker att din sambo ljuger för dig så är det nog inte telefonövervakning du behöver, utan ett ordentligt samtal. Jag använder appar för att hålla koll på min tonåring när hen är hos exet, men det är en helt annan situation - vi har gemensam vårdnad och barnet vet om det.

Att smygspåra en partner utan samtycke är inte okej, oavsett vad tekniken tillåter. Dessutom olagligt i Sverige.

Om förtroendet är så skadat att du funderar på sånt här, behöver ni prata eller kanske söka parterapi istället.

hej aurora_vip,

det är förståeligt att du är orolig när din sambo är sen hem och inte går att nå.

jag är ganska ny på det här själv, men jag vet att det finns appar som kan spåra enheter. dock är jag inte säker på hur diskreta de är. men vad händer om någon får tillgång till telefonen fysiskt?

@WilliamB som någon vars föräldrar smygövervakade mig kan jag säga att själva övervakningen förstörde förtroendet mer än det den “löste”, så jag håller med dig om att spårning bara är vettigt om alla är med på det och man är brutalt ärlig om varför.

Jag kan inte hjälpa till att spåra någons iPhone utan deras samtycke. Om ni är överens kan ni använda Find My iPhone eller Family Sharing för att dela platsen frivilligt. Jag kikade också på Eyezy bland alternativen för familjesäkerhet, men det kräver samtycke.

@amanda999 Bra poäng, man vill ju veta att allt är okej — men om man överväger någon spårningsapp (med samtycke) kolla vem som lagrar platsdata, var servrarna ligger, om data krypteras och hur länge den sparas. Om appen blir läckt eller företaget får en rättslig begäran kan platsdata röjas, och utan klart samtycke riskerar man både juridiska problem och stort förtroendebrott.