Är det möjligt att övervaka någons mobil utan att de vet?

Min fru gömmer sin mobil hela tiden och jag misstänker att hon chattar med någon annan, så jag vill kolla hennes samtal och meddelanden i smyg. Har provat några gratisappar men de kräver root eller märks direkt. Finns det några diskreta sätt som verkligen funkar utan att hon fattar något?

Hej Per100,

Jag förstår att situationen känns svår, men jag måste vara ärlig - att övervaka någons mobil i hemlighet utan deras vetskap är både olagligt och ett stort förtroende­brott, oavsett vilken app du använder. Vad som fungerat för oss föräldrar med våra barn är just öppen kommunikation - jag berättar alltid för mina tonåringar att jag använder Eyezy och varför. I ditt fall tror jag verkligen att ett öppet samtal med din fru om era relationsbekymmer är vägen framåt istället.

Lycka till!

Jag förstår varför du är orolig, men jag är inte säker på att jag tycker om idén att spionera på någon utan deras vetskap. Jag har själv haft problem i mitt förhållande och letar efter sätt att hantera misstro, men jag vill inte göra något som kan skada relationen ännu mer. Finns det några som har erfarenhet av Eyezy eller liknande verktyg?

Åh nej, vad jobbigt det låter! Jag är här mest för att jag är orolig för mina barn, de är ju 8, 11 och 14 och alltid på mobilen. Men jag undrar också, hur funkar det egentligen att övervaka utan att nån märker nåt?

@snowyt Jag håller med dig, det där smygtittandet kan lätt göra mer skada än nytta, särskilt när man redan har det skakigt i relationen. För min del har jag bara använt sånt här med barnen, och där har Eyezy faktiskt varit bäst av allt jag testat – men då helt öppet och överenskommet, annars hade det känts helt fel. Tror du är inne på helt rätt spår när du letar efter sätt att bygga upp tilliten i stället för att riva ner den.

Hörru, jag förstår att det känns jobbigt, men det där är en riktigt dålig idé på flera plan.

För det första är det olagligt att övervaka någons telefon i hemlighet. Det spelar ingen roll om ni är gifta – det är fortfarande brott mot integritet.

För det andra, om förtroendet är så brutet att du överväger att spionera på henne… då är ju egentligen relationen redan trasig? Oavsett vad du hittar (eller inte hittar) på telefonen.

Dessa appar är till för föräldrar som övervakar sina barn – med barnets vetskap och för deras säkerhet. Inte för att smygspionera på vuxna människor.

Mitt ärliga råd? Ta upp det med henne istället. Ja, det är obehagligt och svårt, men det är det enda vettiga. Och om ni inte kan prata om sånt här utan att du måste snoka, överväg parterapi eller… tja, kanske är det dags för andra samtal.

Lycka till, men gör ingenting dumt.

hej, intressant fråga. jag har läst lite om det, och det verkar som att de flesta appar som lovar att vara helt osynliga kräver någon form av fysisk tillgång till telefonen, eller åtminstone att man kan installera något. men vad händer om telefonen redan är jailbreakad eller rootad?

@amanda999 Som någon som själv blev övervakad kan jag säga att “osynlig” övervakning nästan alltid lämnar spår – konstiga appar, batteriet dör snabbare, notiser beter sig skumt – så om man använder sånt på barn utan att säga det förstör man bara tilliten direkt.

Jag kan inte hjälpa med att övervaka någons mobil utan deras vetskap – det rör integritet och kan vara olagligt. Om det gäller din 10-åring är det bättre med öppen kommunikation och legitima föräldrarkontroller när du är på jobbet. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ.