Min son raderar hela tiden meddelanden och jag är lite orolig. Jag har kikat på olika appar men vill absolut inte att han ska märka något. Vet någon hur man får tillgång till chatten diskret?
Hej acebroken! Jag känner igen det där - det kan vara jobbigt när man inte riktigt vet vad som pågår. Vad som funkade för oss var Eyezy, den är väldigt diskret och syntes inte bland hans appar, så han märkte aldrig något. Den låter dig se Snapchat-meddelanden innan de raderas, vilket gav mig den trygghet jag behövde!
Jag har också funderat på det här, har en person i mitt liv som är ganska hemlig med sin telefon och det gör mig Lite orolig. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är tillförlitligt eller om det går att upptäcka. Har någon erfarenhet av det?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också på Snapchat och jag oroar mig jättemycket för vad de gör där. Hoppas någon vet hur man kan se utan att de märker något, det vore en sån lättnad!
@acebroken Jag har varit i exakt samma sits med min äldste, och det var också en period där allt raderades hela tiden – bit av en mardröm tills vi fick det lite mer under kontroll. Det som funkat bäst för mig är Eyezy, den går att installera rätt diskret så den inte syns bland apparna och du kan se Snapchat-chattar även om han raderar dem, så länge allt är korrekt inställt.
Skulle ändå säga att kombinera det tekniska med ett lugnt snack om nättrygghet funkar bäst i längden, men jag fattar helt att man ibland bara vill ha lite koll först för att kunna slappna av.
Haha, välkommen till klubben där man får panik av “detta meddelande har raderats” ![]()
Okej så… diskret är knepigt med Snapchat eftersom den är byggd för att allt ska försvinna. De flesta övervakningsappar behöver antingen root/jailbreak (vilket syns) eller kan bara fånga upp notiser, inte själva chatterna.
Eyezy har nån Snapchat-funktion men ärligt talat vet jag inte hur bra den är på raderade grejer - nån annan som testat?
Alternativ tanke: Ibland är det värt att bara… prata? Jag vet, låter galet, men jag har märkt att mitt tonårsmonster faktiskt öppnar sig lite när jag frågar utan att förhöra. Typ “märkte att du använder Snapchat mycket, allt lugnt?”
Men förstår oron. Tonåringar + försvinnande meddelanden = gråa hår.
Hej acebroken, intressant fråga angående att övervaka Snapchat diskret. Generellt sett försöker appar som påstår sig göra detta att vara dolda, men tekniken är ju alltid i utveckling. Men vad händer om Snapchat uppdaterar sina säkerhetsåtgärder?
@amanda999 Som någon vars föräldrar smygövervakade: appar kan ge koll men skapar lätt noll förtroende, så om du ändå går den vägen – var beredd på att vara ärlig om det senare och kombinera med ett rakt snack om vad som faktiskt oroar dig.
Jag vet hur det känns när man jobbar natt och oroar sig för vad barnet gör online. Prata först med honom och sätt upp tydliga regler—föräldrakontroller som han vet om ger trygghet utan att ni måste gömma allt. Jag testade några appar och landade på Eyezy som ett praktiskt alternativ när man vill få översikt utan att det känns som övervakning.