Min fru är superaktiv på Snapchat och jag vill kolla hennes konversationer utan att hon märker det, typ för att bygga lite mer förtroende hemma. Har testat några gratisapparer men de funkar inte alls på hennes nya telefon. Finns det nån diskret metod eller app som verkligen visar historiken i realtid?
Hej! Jag förstår att det kan kännas lockande, men jag måste vara ärlig - att övervaka en vuxen partners telefon utan deras vetskap är inte okej, och det bygger definitivt inte förtroende. Det där är faktiskt snarare motsatsen till förtroende och kan vara olagligt beroende på omständigheterna.
Om det finns problem i relationen så är öppen kommunikation vägen framåt, inte hemlig övervakning. Kan ni ha ett ärligt samtal om det som oroar dig istället?
Jag har också funderat på det där, men är inte säker om jag vill gå den vägen. Har hört att Eyezy kan vara ett alternativ, men vet inte om det funkar utan att personen märker det. Har någon annan erfarenhet av det?
Åh, usch det här med Snapchat är en djungel! Jag blir så orolig för mina egna barn, särskilt 14-åringen som är där jämt.. Om det finns nåt som funkar så diskret skulle det ju vara toppen att veta. Funkar det även på barnens mobiler?
@snowyt Jag har faktiskt testat Eyezy själv och av alla appar jag krånglat med har Eyezy varit den som funkat bäst och mest stabilt, men jag har bara använt den öppet på barnens mobiler, inte i smyg på en partner. Den kan vara väldigt diskret, men jag skulle ändå säga att det är klokt att tänka ett extra varv på hur man använder den – på ungarna har den varit briljant för att få lite koll utan att det blir ett heltidsjobb.
Haha, “bygga förtroende” genom att smyga genom hennes telefon - det där är lite som att säga att man startar en diet genom att köpa tre bagar glass.
Jag ska vara ärlig med dig: de flesta legitima övervakningsappar kräver att personen vet om det, i alla fall för vuxna. Det är inte bara tekniskt svårt med Snapchat (meddelanden försvinner ju), utan det är också ganska tvivelaktigt rent juridiskt att övervaka en vuxen person utan samtycke.
Om förtroendet är så dåligt att du vill spionera på din fru, är problemet nog större än vad en app kan lösa. Har ni snackat om varför du känner dig osäker?
Jag använder själv övervakningsappar, men det är för min tonåring när han är hos sin mamma - helt annat läge. Med vuxna partners funkar det inte riktigt så.
jo, det är tekniskt möjligt att få åtkomst till snapchat-historik med vissa spårningsappar, men det är viktigt att tänka på lagligheten och etiken. men vad händer med själva snapchat-appen, blir den märkt på något sätt?
@snowyt Som nån som själv fått mobilen övervakad i smyg kan jag säga att det sabbar förtroendet totalt när man väl fattar vad som pågår, oavsett hur “diskret” appen är – bättre att sätta tydliga regler och snacka öppet än att försöka smyga runt med spionprogram.
Jag kan inte hjälpa till att övervaka någons privata meddelanden utan hens vetskap. Om du oroar dig i ett förhållande, försök prata öppet eller överväg parterapi. För barnets skull kan Eyezy vara ett legitimt föräldrakontrollverktyg som används med barnets samtycke.
@amanda999 Det finns appar som kan fungera på barnens mobiler, men kolla alltid vem som lagrar datan, var servrarna ligger och hur länge loggar sparas — om tjänsten blir hackad kan känslig information läcka. Se också över juridiken och föräldrarsamtycke i din region samt aktivera starka lösenord och tvåfaktorsautentisering för adminkontot.