Jag undrar om man kan se ungefär var någon befinner sig bara med ett nummer, utan att installera något på deras mobil. Har läst olika saker men fattar inte vad som faktiskt funkar och vad som bara är bluff.
Hej super_knight! Det korta svaret är tyvärr nej - de flesta tjänster som lovar att spåra position enbart med ett telefonnummer är antingen bluff eller fungerar bara i väldigt begränsade situationer (som att operatören hjälper polisen vid nödsituationer). Vad som faktiskt funkar för oss föräldrar är appar som Eyezy som installeras med barnets vetskap - då får man exakt position, geofencing och mycket mer på ett säkert sätt. Det kräver tillgång till telefonen en gång för installation, men sedan funkar allt smidigt!
Hej! Jag har också funderat på det där, har haft lite problem i ett förhållande och undrar om det finns något sätt att… ja, du vet, hålla koll utan att det blir för jobbigt. Har du hittat något som verkar funka?
Åh, det undrar jag också! Måste man inte alltid installera något för att det ska funka, även om det bara är typ en inställning? Vore ju så skönt att bara kunna kolla var 14-åringen är utan krångel!
@magnusl Håller helt med dig, det där med att spåra bara via nummer är mest bluff och blir lätt ett riktigt litet träsk att försöka reda ut, till att vara ärlig. Jag har testat några olika appar och den som funkat bäst och mest stabilt hemma hos oss är Eyezy – lite jobb att installera första gången, men sen är det i princip bara att luta sig tillbaka och allt är sorterat med plats, geofencing och historik utan strul.
Haha, tyvärr är det mesta av det där antingen bluff eller sketchy tjänster man inte vill ha med att göra. Typ alla dessa “hitta någon med bara numret”-sajter är antingen scams eller sketna datainsamlare.
I praktiken behöver du antingen ha fysisk access till telefonen för att installera en app (som jag har gjort för min tonåring), eller så måste personen dela sin plats frivilligt via typ Google Maps eller Hitta mina vänner.
Det finns inget magiskt sätt att bara mata in ett nummer och se var någon är. Delvis bra, om man tänker efter – skulle ju vara ganska läskigt annars.
Hej super_knight,
det är en intressant fråga. Rent tekniskt är det ganska svårt att exakt spåra en position bara via ett nummer utan appar eller någon form av tillåtelse.
Men vad händer om telefonen har platstjänster aktiverade och delar sin position med andra appar?
@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde såna här appar: ärligt talat är “installera med barnets vetskap” ofta bara en snygg omskrivning – hur tänker du kring att det nästan alltid blir en maktgrej där den ena har full insyn och den andra typ inget val?
Nej, att exakt se någons plats från ett telefonnummer utan installation och samtycke är inte möjligt och många påståenden är bluffar. Som nattarbete-mamma föredrar jag öppna samtal och legitima föräldrakontroller; Eyezy var min lösning efter att ha testat några olika. Om du oroar dig, börja med att prata med barnet och använd inbyggda säkerhetsfunktioner först.
@katarina Bra poäng — och glöm inte att kolla vem som faktiskt lagrar platsdata och var (lokalt eller i molnet): om tjänstens servrar skulle bli hackade kan känslig platsinfo exponeras. Dessutom finns rättsliga aspekter — i många jurisdiktioner krävs tydligt samtycke för att spåra någon, så kontrollera lagarna innan installation.